Lilla ångestskolan del 1

Alltför många människor plågas av ångest i en eller annan form. En del får kämpa under lång tid för att bli av med eller bara lära sig leva med besvären, en del upplever det i korta perioder i sitt liv.
Man kan ofta beskriva hur problemen upplevs, men när man frågar vad som egentligen sätter igång mekanismerna inombord är det inte lika lätt att svara.
Ju mindre jag vet o förstår av vad som händer inom mig, desto mer skrämmade måste naturligtvis upplevelserna bli. För att bli fri från ångestreaktioner måste jag öka min förståelse o kunskap om vad ångest är o vad som styr ångesten. Det kanske låter lite för enkelt, men… det behöver inte vara svårare än så.

Man kan bota ångest med mediciner och det hjälper många, men vi som har vardagsångest lite från o till har antagligen inte behov av piller. Vi behöver bara fatta vad det är som kan orsaka symptomen. Om jag lär mig känna igen situationer, lär känna min kropp o känna igen dess signaler kan jag lättare hantera händelseförloppet. På så sätt kunna jobba förebyggande med mig själv.

I många fall kan bara beskedet att det man upplevt är ångest, och inte beror på att man är helt hopplös o dum i huvudet, vara nog så läkande. Att få ett namn på allt det onda i kroppen o huvudet. Något konkret som är möjligt att övervinna. Men att komma dit kräver att man sträcker ut en hand o ber om hjälp. Det krävs mod för att ta det steget.
Men det känns så otroligt skönt när man väl vågar.

Det är först när jag förstår att, och hur, jag själv skapar min ångest, som jag kan börja den mödosamma vägen ut ur ångesten.

Taggad

Kommentera

