Kakan har läst en bok


Den här boken har gripit tag i mig. Det beror inte på att det är vackert språk eller för att jag känner igen mig i historien… Det är bara någonting med krig o vanliga människor som får mig att bli helt fast.
Jag minns fortfarande Åsne när hon rapporterade om kriget från Bagdad. Hon stog på ett hustak o bakom henne brann staden av raketer och bomber. Det var riktigt läskigt och det kändes overkligt. I den här boken får man höra historien bakom artiklarna och hur det är att vara reporter i krigshärjade områden. Hon skriver med ett rakt och enkelt språk i jag-form och det är personligt o subjektivt. Det är hennes bild och hennes upplevelser, vilket hon förtydligar i början.
Människorna i boken känns på riktigt och deras rädsla är på riktigt.

Boken är uppdelad i tre delar, före, under och efter kriget. Första delen kan kännas lite seg, men den är ändå viktig. Där får man följa en frustrerad Åsne som försöker få vanliga invånare i Bagdad att prata om sina liv. Men det går inte att få någon att säga vad de egentligen tycker o tänker. Överallt finns övervakare som rapporterar vidare allt kritiskt som sägs om landets ledare.
När sedan kriget brakar loss på riktigt blir det riktigt spännande. När jag hade kommit in i den här delen kunde jag inte släppa boken. Jag läste överallt. Höll på att missa mina spårvagns- o busshållplatser flera gånger… o på kvällarna somnade jag med boken på täcket. Jag vet inte vad det är, men jag blir bara så tagen av krigsskilldringar. Och den här känns nära och fortfarande i högsta grad aktuell.

Boken är lättläst och engagerande o lite allmänbildande. Dessutom är det alltid spännande att läsa bakom kulissen historier. Jag funderade lite över betyget… men riktigt full pott vet jag inte om jag kan ge den ändå.
Men så gott som… Den går 9 av 10 rutor choklad.

Taggad

Kommentera

