Kakan har läst en bok


Nu har jag läst Smuts, av Katarina Wennstam. Historien är ett familjedrama där pappan, Jonas Wahl, lever dubbelliv o är ganska vidrig.
Det känns som att ämnet är viktigt och verklighetstroget. Fast, jag sitter hela tiden o väntar på att det verkligen ska smälla till. Att allt ska rasa o att man ska få vara med när familjen ska ta sig igenom det här.
Men det vändningen kommer inte. För boken tar slut när allting kommer ut i offentlighetens ljus. Fram till det där sista kapitlet handlar allting om att antingen föra människor bakom ljuset, eller att lyckas hålla sin perfekta yta utåt.
Jag blev besviken på boken för jag gillade storyn, även om det var ganska förutsägbart. Men gillade inte slutet. Berättelsen bara dog ut i nåt fisljummet.

Men, okej… det var helt okej underhållning o bra skrivet. På fram sidan står ett sånt där flashigt recensions-citat: ”Tro inte för en sekund att du är oberörd när boken är slut.” …. men jo, jag är faktiskt ganska oberörd.
Så, ca 400 sidor Smuts får betyget 6 av 10 rutor choklad.

Taggad

Kommentera

