Sökes: En chef

Go’morrong. Ny dag – ny blogg. Typ.

Kom o tänka på en sak till som Meta Ågren sa till oss i slutet av föreläsningen igår. Hon satte sig på skrivbordet som stod på scenen och pratade förtroligt med oss. ”-Nu vill jag ta några minuter o säga sådant som jag hade velat höra när jag var i eran situation och snart skulle ut på arbetsmarknaden”. Jaha, tänkte jag… spännande, nu kommer värsta bra tipset!

”-Se till att du får en bra chef. En chef som låter dig utvecklas och som inte står i vägen för dig. En chef ska stötta dig och hjälpa dig, inte vara expert på det praktiskta arbetet h*n är chef över, utan ska tillåta att medarbetarna blir bättre än vad h*n själv är. Detta är extra viktigt för er tjejer att tänka på. Vi ska alltid vara så himla duktiga, och inte ställa till problem. Men ni måste ta för er.”

Jaha… tänkter jag, igen, så jag ska alltså gå ut o anställa mig en bra chef? Är det DÄRFÖR jag inte har fått något jobb? Här har jag gått runt o trott att jag ska hitta en chef som gillar mig…. när det hela tiden har handlat om det motsatta – jag ska hitta en chef som jag gillar. Anställa mig en chef helt enkelt.

… jaha. Tack för informationen, Meta. Skitbra.

Taggad , , ,

2 thoughts on “Sökes: En chef

  1. lecknepartners skriver:

    Bra att lyfter frågan om vad en bra chef är.

    Vill du ha en chef?

    För vad?

    Om du vill läsa om vad är en bra kvinnlig ledarförebild kan vara läser du mer här http://lecknepartners.wordpress.com/2009/01/17/moderna-kvinnliga-forebilder-laila/
    och här
    http://lecknepartners.wordpress.com/2008/12/16/vad-kan-du-lara-dig-av-bra-chefer/
    /Olle

    • karinkling skriver:

      Eftersom jag står i startgroparna av min karriär så vill jag gärna ha en chef som kan fungera lite som coach och mentor. Men det behovet kommer antagligen förändras över tid, vid olika skeden i karriären söker man olika egenskaper hos en chef.
      Jag tror för övrigt att just Meta Ågren, som jag träffade igår, är en helt grym chef.

Kommentera

