Mamma och Internet, del femtielva.

Min familj är väldigt rolig när det gäller internet o stuff. Ungefär 2/3 av oss är dagliga användare som, inte för att skryta, har lite koll… o några av oss har riktigt mycket koll. Nördigt mycket koll. Anyway. Min mamma är inte en av dessa, tro det eller ej… haha. Hon har nyligen kommit ut ur Modemets tidsålder o har skaffat sig trådlöst bredband (trådlöst efter som hon ”inte vill ha sladdar över hela lägenheten”). Så nu kan hon till exempel gå in på Ikeas sida o öppna upp bilder. Eller gå in på mailen o öppna bilder.  Det är något nytt för henne.

Så nu ringer hon lite då o då o ställer roliga frågor om internet. Hon är iofs inte ensam om roliga frågor i vår familj. Min käre uncle har ju fått en hel blogg tillägnad till sig o sina frågor till sin son. Som jag skrivit om tidigare. Idag var det dags igen. Nu handlade det om mail och att hon funderar på att skaffa en till mailadress. Hon är lite trött på att den hon har krånglar en hel del. Det är en – håll i dig nu – spray-mail. Jösses lixom. När var Spray en sida man använde? Jag har försökt få henne att byta till något vettigare ett bra tag… men det är alltid lite gnälligt o jobbigt.

Men… under det här samtalet kom vi iaf in på att hon tänkte fixa en mailadress hos Telia, eftersom det tydligen följde med sådana när hon skaffade sitt trådlösa bredband, sa hon. Men, som nog de flesta Telia-kunde vet, så är deras webbsida rätt omöjlig när det gäller att hitta rätt saker vid rätt tillfälle, så nu var lilla mamma frustrerad eftersom hon inte hittade.

Då sa jag att hon kunde väl gå in på Google o skaffa sig en väldigt praktisk o väl fungerande Gmail? Och ja, det hade ju pappa sagt att det skulle vara bra, så det hade hon funderat på. Och pappa hade dessutom sagt att han kunde komma i hjälpa henne med det…. för det hade tydligen låtit svårt och krångligt att göra själv. Och då är det jobbigt. Han hade tydligen börjat snacka om att koppla till Outlook o sånt.

Suck.

I veckan är det jag som åker hem till mamma o presenterar henne för det trevliga o användarvänliga Gmail. Och jag ska bara sitta brevid och lära henne. Sen får hon ordna resten själv. Men jag kanske till o med visar henne Reader?… eller… nä, förresten. En sak i taget. Internet är stort o läskigt.

Taggad ,

3 thoughts on “Mamma och Internet, del femtielva.

  1. NeuroticKitten skriver:

    Hehe. Min mamma kan inte ens slå på en dator. Men så är hon närmare 80. Och i vilket fall som helst är det bra för hade hon sett vad jag skrivit på mina och andras bloggar och på Bloggy.se hade hon dödat mig.

    • karinkling skriver:

      Jamen precis.. jag vill nog inte lära henne för mycket. Då kan man ju inte dölja någonting för henne. Kunskap är makt… så den behåller jag nog helst själv.

  2. Mnemon skriver:

    Till sprays försvar måste jag nog säga att deras webmail har blivit miljoner gånger bättre sen de bytte leverantör för drygt ett halvår~ish sedan.. =)

Kommentera

