Kakan har läst en bok

flickansomNu har jag läst ut Flickan som vävde sidenmattor, skriven av Anita Amirrezvani. Handlingen utspelar sig på 1620-talet i Persien och huvudpersonen är en 14-årig flicka. Man får följa henne genom motgångar o medgångar i livet. Hennes far dör och flickan och hennes mamma blir tvungna att flytta till avlägsna släktingar där livet blir väldigt annorlunda. Mattväveriet är hennes passion och hon lär sig mer o mer i det nya hemmet där mannen i huset är en erkänt duktig mönsterritare. Men livet tar oväntade vändningar för flickan och hon o hennes mor ställs för hårda prövningar.

Miljöer och kulturen är noggrant beskriven i boken och man kan se bilderna av det färgsprakande stadslivet tydligt framför sig. Men…. and there is one… Jag har läst en del böcker som beskriver den här delen av världen och därför känns berättelsen emellanåt tråkig o lite klyschig. Språket känns lite högtravande ibland, men iofs så är det ju lite så de pratar med varandra i den här delen av världen under den här tiden. Alla är väldigt artiga o heder är en big deal.Det är helt enkelt lite stelt eller överdramatiskt.

Man blir lite galen på alla regler och traditioner, det är lätt att glömma av att det här utspelar sig för flera hundra år sen. Ibland känns det som att det nog fortfarande finns mycket kvar av det här sättet att leva. Fast, vad vet jag…. jag har aldrig varit där o har bara sett på tv o läst böcker om den här delen av världen.

Hur som helst så är det här inte någon jättebra bok. Den får mig inte att skratta eller gråta rätt ut… Men visst, det är ett hårt levnadsöde och vacker historia. Men jag irriterar mig lite på några av partierna med långa berättelser i berättelsen så att säga, persiska sagor typ. Ganska jättetråkigt. Och jag hoppade över dem… Sen är slutet lite tvärt. Och så undrar jag hur man har tänkt när man översatt titeln på boken. Orginaltiteln är The blood of flowers, o det säger mer om den uppoffringen som mattillverkandet innebär, än den ganska meningslösa svenska titeln.

Summa Kardemumma: Betyget blir…. 6 chokladrutor av 10.

Taggad

Kommentera

