Änglar & Demoner på bio

angeles_and_demonsDet blev en biokväll med Sara o Malin. Såg Änglar och demoner, andra boken av Dan ”Da Vincikoden” Brown som har filmatiserats med Tom Hanks i huvudrollen. Jag har läst boken och tycker att det var riktigt trevlig underhållning, en riktigt bladvändare som var svår att lägga ifrån sig precis som Da Vincikoden. Men den var på något sätt lite vassare än Da Vinci.

Anyway.. nu var det filmen som gällde. Och det är en riktig äventyrsfilm i högt tempo. Det är som att de verkligen har kokat ner boken och det som blev kvar blev jakten mot klockan, en okänd mördare och kluriga tecken som ska visa dem till rätt platser i Rom. Langdom drar sina historie-haranger och förklarar hur allt hänger ihop… o så är det en twist på slutet. Och så gör man ett försök i att debattera religon vs. vetenskap… men jag vet inte om det blir så mycket av det egentligen. Äventyrselementet i filmen tar lixom över och allvaret i den eviga frågan tappas bort lite.

Filmen följer ett enkelt recept, som funkar enligt mig. Jag som läst boken, och som minns delar av handlingen kände igen mig och jag gillade att se de häftiga miljöerna man läst om. Minns att jag blev riktigt sugen på att åka till Rom efter jag läst boken.

Men visst… som vanigt när det gäller böcker som blir film så saknas stora delar av omkring-berättelserna. Jag har för mig att det var mycket mer tankeverksamhet för att lösa ledtrådarna som skulle leda dem på rätt väg, och jag minns att jag misstänkte the bad guy tidigare i boken än vad man gjorde i filmen där det mesta blev en överraskning.

Jag var nöjd med filmen helt klart, och blev nästan sugen på att läsa om boken bara för att jag glömt mycket av den historiebakgrund som Langdon hela tiden upplyser läsaren med i boken.

Och för er som inte har läst boken… så är det nog oxå en helt okej film =)

Taggad ,

One thought on “Änglar & Demoner på bio

  1. Sjumilakliv skriver:

    Jag gillade också boken, bättre än DaVinci-koden.

Kommentera

