♥ Lasse W ♥

Vet inte riktigt hur det gick till… men plötsligt så har flera personer omkring mig ”upptäckt” Lasse Winnerbäck på ett nytt sätt. Bland annat min mamma som är helt såld. Jag har ju alltid tjatat om LW när jag har sprungit på konserter och läst recensioner… så hon har väl snappat upp ett å annat. Men nu har hon lyssnat ordentligt, o sett på dokumentären som gick för ett tag sen. Hon lånade min Live i Linköping-dvd och skickade sedan lyriska sms. Hon ska stå längst fram på nästa spelning.. haha… Det är roligt! Hoppas verkligen att LW kommer bjussa på nån mer turné inom en snar framtid. Det blir ju bara Hultsfred x 4 (!) och Peace & Love i sommar.

Sen finns det andra som lyssnat lite sådär sporadiskt emellanåt, som nu fått en fördjupad känsla för Lasse. Att upptäcka att gamla skivan Dans med svåra steg är helt fantastisk eller hitta nya guldkornDaugava… det måste vara härligt. Det var ett tag sen det var så för mig…. Så jag sitter här o är lite avundsjuk nästan.

Jag tröstar mig med att sitta o läsa lite kuriosa på hans hemsida. Går man in på Diskografi kan man nämligen klicka runt bland skivor, låtar o dvd’er o läsa små anektoder om låtarna. Om låten Av ingens frö står det till exempel så här

”En av mina absoluta live-favoriter. Passar tyvärr in på ganska många personer. Men jag tänker mig ändå Hjärter Dam stå på dansgolvet på Platens bar (Lkpg), uppklädd, och dansa till ”Gimmi gimmi gimmi a man after midnight”. Det luktar rök och parfym och svett och spelet är i full gång och ingen vinner.”

Eller Jag vill gå hem med dig från skivan Singel:

”Mosebackes uteservering, våren och sommaren 2000. EM i fotboll, tranbärsdrinkar och Stockholms vackraste utsikt. Klart man blev blödig och förälskad. Varenda kväll.”

Trevligt att han har ansträngt sig o skrivit någon liten rad om i princip alla låtar. Fina, fina Lasse.

Tänk att upptäcka Winnerbäck…

Bild från spelningen i Gbg 11/7 -08. Hämtad här

LWgbg1107

Taggad , ,

Kommentera

