Kattfamiljen

För ett tag sen började jag se en katt här lite då o då utanför porten. Efter några dagar igen skymtade jag en kattunge. Och nu har jag sett två kattungar. Det är alltså en liten kattfamilj som flyttat in under trappan utanför min port. Kattungarna är små men nyfikna och tittar ut på världen lite då o då, men springer snabbt in så fort de ser en människa. Kattmamman är inte mycket bättre hon… väldigt skygg. Men jag började undra om hon hörde hemma någonstans.

Ikväll satte jag upp en lapp i uppgången, för att kolla om grannarna visste något. Och javisst, Malin från våingen under kom o plingade på o berättade att det här antagligen var 3:e kullen med kattungar som växer upp under den där trappan. Hon tror att det är vildkatter eftersom kattmamman återkommer. Tjejen som bodde i min lägenhet innan tog hand om 2 kattungar från de här kullarna och hade dem som innekatter.

Ungarna är ju otroligt söta, en är ljusgrå o vit och den andra är svart o vit. Hjärtat smälter ju när man ser dem. Men jag har inte matat dem, för jag visste ju inte om de hörde hemma någonstans. Men nu vet jag ju att de antagligen är vildkatter. Ska jag ta hand om dem? Ska jag skaffa katter? Tanken har slagit mig…. men jag vet inte om jag orkar med det och om jag vill bli uppbunden. Och sen kostar det ju några kronor att få dem vaccinerade o fixade. Hm. Får fundera några varv på det där.

Taggad

Kommentera

