Kent – Röd.

rödÄntligen är den här o snurrar i min stereo – Kents nya skiva Röd. Tack! Den har gått varm hela dagen och jag gillar verkligen vad jag hör.

Det är ett skönt driv genom hela skivan som jag tycker känns nytt och härligt. Det är som att sätta sig till rätta på ett tåg o bara åka med, med ett gott tryck i ryggen… flyt lixom.
Men… första spåret förstår jag inte riktigt meningen med. Det är en psalm. Nr 18:29-4 kallar de den. Jag kanske förstår så småningom… eller så är det inte meningen att jag ska förstå. Läser man texten så är det en Kent-text… men ja.. hm. svår. Förutom den där öppningen då, så är det så jävla skönt sound.

Det blippar, dunkar, plinkar, glider och svänger. Men på Kent-vis. Den låten som fick mig att börja nynna o svänga med på första lyssningen var Hjärta. Refrängen luktar lite 80-tal tror jag, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Hur som helst så gillar jag det.

Texten i Vals för satan (Din vän pessimisten) är så himla fin. Kommer absolut bli en favorit. Idioter kommer gå varm på radion framöver skulle jag tro, den är oxå riktigt bra. Enkel melodi.
Svarta linjer låter förbryllande lik idioter, märkligt.. men det funkar. Känns lixom bara som en fortsättning på låten innan.

Ja… avslutningen är bra. Töntarna är fortfarande lika skön. Jag tror ni har fattat va? Jag är iofs redan frälst… men ja… I like helt enkelt. Trots att det finns svagare spår, för det gör det.. Ingen är perfekt ;)

Kanske beror min glädje över den här skivan på att jag har saknat Kent. Det är som en pusselbit som klickar i någonstans i mig varje gång de släpper nytt. Jag tror att det är en livslång kärlek.

Och det kommer bli ett jävla drag i Gbg den 19: mars när Sveriges bästa band rockar loss. Jag kommer älska det. Kanske till o med gråta en skvätt av lycka.

 

Taggad ,

2 thoughts on “Kent – Röd.

  1. Låter som min reaktion när jag lyssnade här på jobbet för en stund sedan.

    Just nu lyssnar vi på Pärlor Och Svin http://open.spotify.com/album/4pVEPeE81sBxfEMBBeQqaW Kent i en annan skön form.

  2. Strumpan & Co skriver:

    Det ÄR en livslång kärlek! Jag blir nyförälskad varje gång de släpper nytt och drömmer sköna drömmar om Joakim Berg. :-D

    Jag har skrivit lite om vad jag tycker om låtarna här http://sandlada.blogg.se/2009/november/rod-lat-for-lat.html Kika gärna och se om du håller med mina tolkningar. Psalmen är underlig, men texten är asbra..

Kommentera

