Bio: Snabba Cash

Så var det äntligen dags att se Snabba Cash! Jag har faktiskt sett fram emot det, har hört så mycket bra om filmen. Men jag inte läst boken, vilket kanske låter jättekonstigt med tanke på hur mycket jag ändå läser. Boken har bara inte känts som min grej, har inte tilltalat mig alls… o sen e det inte så roligt att läsa en bok som man typ vet hur den är redan innan man börjar, eftersom alla pratar så mycket om den. De andra 3 i sällskapet hade däremot läst boken, och var minst lika pepp som jag på att se filmen.

Så hur var den då?
Hm. Den var okej. Jag hade förväntat mig mer, det måste jag erkänna (men jag kanske har varit över-pepp). Den kändes lite platt, den gick inte på djupet någonstans utan det blev små bitar av allt bara. Kanske ganska typiskt när man gör film av bok iofs, man tappar djup och sidospår som tillsammans gör att boken blir en sån härlig upplevelse. Kvar blev en något stympad kärnhistoria som iofs var spännande, men jag kände inte sympati för någon av huvudpersonerna.

Skådespeleriet kan man inte klaga på. För att vara en svensk gangsterfilm så är det bra. Det känns inte stelt eller konstigt och språket flyter på bra. Men som sagt… jag vill se mer och jag vill ha mer skruvar i storyn. Jag vill se mer av JW o hans värld.

Fick ju även höra från mina vänner hur mycket det var som saknades från boken… även om det alltid är så, så är det lite trist. En del detaljer har ändrats helt.

Tycker jag att du ska se den? Ja, men visst, det är trots allt en schysst svensk film. Joel Kinnaman är bra. Och jag gillar att man visar hur jävla oglamouröst gangsterlivet är. Jag satt och var jävligt spänd ibland, men lilla blonda bruden brevid mig var värre…

Bild från sf.se.

Taggad ,

Kommentera

