… och så gick en dag till

…utan att jag har fått nåt plugg gjort. Det håller inte att jobba så här sent, o sen tro att jag ska kunna producera något textmässigt som håller för kritiska ögon.

Vad jag däremot har fått gjort är müsli. Fick ett infall/anfall när jag såg att min müsli hade tagit slut i skafferiet. Jag lever nämligen på müsli…. obligatorisk frukostmat. Jag såg framför mig vilken deprimerande morgon jag hade fått imorgon om jag inte fick någon müsli.

Så jag spanade runt i skafferiet och insåg att det fanns möjligheter. Googlade lite snabbt och fick fram något som innehöll ungefär det jag hade hemma.

Resultatet blev väldigt mumsigt. Kommer absolut göra det fler gånger. Prova mig fram till vad som är den mest ultimata blandningen.

Här är receptet om någon vill prova själv. (Det är väldigt enkelt, o går fort faktiskt)

I burken

1 liter havregryn (jag hade bara med extra fibrer hemma, funkade)
4 dl rågflingor (hade jag inte hemma, så det får jag testa nästa gång…)
2 dl solroskärnor
1 dl hasselnötter (ska plussa på med mer nötter nästa gång, fler sorter kanske)
1 dl vatten
1 dl lönnsirap eller ljus sirap
2 msk olja
1 msk malen kanel (ska plussa på med mer nästa gång)
10 torkade aprikoser
+jag slängde i russin oxå

Ugnen på 200 grader. blanda havregryn, ( och rågflingor) och solroskärnor i en långpanna. Grovhacka nötter och blanda med grynen.
Blanda vatten, sirap, olja och kanel. Häll över flingorna och rör om ordentligt.
Rosta flingorna i ungen ca 20 min, rör om några gånger under tiden. (typ var 5 min) för att det inte ska brännas
Hacka aprikoser och blanda i, låt svalna.

Morgondagen räddad. Nu kommer väl snön fördärva den ändå… men ja… jag kommer iaf inte gå hungrig till jobbet.

One thought on “… och så gick en dag till

  1. Sjumilakliv skriver:

    Tuffigt. Jag skulle ha lite mer solroskärnor, jag är en sucker för sådana… men annars låter det gott!

Kommentera

