Avundsjukan

Jag vill gärna tro att jag inte har problem med min avundsjuka. Alla är väl lite avis då o då… Eller?

Men jag hatar det verkligen i vissa situationer. Speciellt när jag läser/hör glada nyheter om vänner och bekanta. De får jobb, de flyttar till ny lägenhet, köper hus, de träffar kärleken, de får barn, de får ett VG eller reser bort till världens alla hörn…. Ofta, men inte alltid, får jag ett hugg av avundsjuka i mig. Det beror lite på vad det är jag vill ha mest just då, typ.

Jag hatar verkligen känslan. Visst är jag glad för deras skull, självklart! Men fan va jag är avis på dom…. Jag hade velat byta plats med dom på de där semesterbilderna, eller festbilderna med kärlek… eller önskar att jag fick skriva en härlig statusrad på Facebook som får massa ”Grattis!”, ”Lycka till!” eller ”Ååååh!”-kommentarer.

Jag känner mig som en 5-åring som bara vill sätta sig ner o tjura för att kompisen har godare matsäck än mig på utflykten. Jag blir arg på mig själv över att jag har den där känslan i mig…. Men jag får inte bort det! Det bara gnager. Mitt missunnsamma jag vägrar släppa taget.

Medan jag jobbar med den där idiotiska känslan i mig så ler jag o skrattar med mina vänner, kramar om dem och önskar dem all lycka i världen. För det är dom värda. Precis som alla andra.

Taggad , , , ,

One thought on “Avundsjukan

  1. fhinn skriver:

    Känner igen det där så väl. Känslan kommer ofta när man har barn, gräset är grönare på den andra sidan. Tänk om jag hade ett toppjobb o tjänade multum, tänk om jag hade tid o råd att åka på långsemestrar, tänk om jag kunde uppdatera min garderob eller sova till 10-11 en ledig dag. Men man får väl trösta sig med att man själv kanske har något som någon annan är avis på… Förhoppningsvis..

Kommentera

