Om förändringar, gnäll och gubbar.

Den här måndagen blev väl ungefär som jag förväntat mig. Mycket jobb på kontoret, ooootrooooligt mycket gnäll på gubbarna o tanterna just nu. Jag får snart utslag i öronen snart! Att dom bara orkar vara så negativa hela tiden?! Visst ska man säga till när moment inte fungerar, men det är ju inte så att de kommer med förslag på hur man kan göra istället… utan hela tiden är det bara ”-Det var bättre förr”-inställningen som gäller. Jag blir galen ibland o bubblar över och kastar ur mig en åsikt här o var. Som på morgonsamlingen tex…

Produktionsledarna snackar lite om körningar, buntarna och buntstorlek, som det slarvas med en del, att de är för stora o för tunga för oss som ska lasta i/ur dem bilar och buntlådor. Och jag råkar säga att jag håller med. En småsak, pyttedetalj i det hela. Det dröjer väl några minuter efter samlingen tills en av gubbarna kommer fram o frågar spydigt
”-Hur ofta kör du buntarna, Karin?”
”-Kanske 2 ggr i veckan eller så, när det är mycket reklam…”
”-Ja, men jag kör varje dag, och jag har inga problem.”

Sen går han därifrån o jag får ropa efter honom att jag tycker att buntarna är för tunga ändå!
Suck. Jag blir så trött. Det är inte accepterat alls att faktiskt tycka att förändringen är okej och att den behövs för att det ska fungera i framtiden. Eller tycka att cheferna säger något som stämmer. Självklart tycker jag att det är rörigt och jobbigt just nu, men jag försöker hjälpa till och göra mitt bästa för att få det att fungera ändå. Ibland görs det grova planeringsmissar och då får man ta smällen… o som vikarie känns det som att man får ta den lite oftare ibland.

Visst spelar det roll att jag bara varit inom Posten i 8 år, till och från, medan mina kollegor dunkar in på säkert 30 år på samma arbetsplats. Jag har inte deras krämpor och värkande leder, jag har inte deras erfarenheter av tidigare besvärliga förändringar eller vetskap om hur det var förr i tiden när brevbäraryrket var jävligt glassigt.
Jag försöker förstå hur de orkar vara så negativa. Men… jag är jävligt trött på deras inställning, och en gång sa en av cheferna till mig att inte kalla allt tjôt för gnäll, utan se det som viktiga åsikter. Problemet för mig är att när jag har hört samma gnäll, förlåt åsikter, hur många gånger som helst utan att personerna i fråga faktiskt försöker göra något praktiskt för att påverka (som att gå med i projektgruppen som leder förändringsarbetet) så blir jag så trött… o slänger ur mig ett ”-Fan va ni gnäller!” utan att tänka mig för.

Sen får jag onda ögat av de där som hatar förändringarna. Och så säger dom att jag inte förstår någonting.

Nähä… nänä… då gör jag väl inte det då.

Taggad , , , , , ,

2 thoughts on “Om förändringar, gnäll och gubbar.

  1. Flisan skriver:

    Småler lite när jag läser ditt inlägg. Det kunde varit min arbetsplats.
    Har varit på personalkonferens ikväll och jag känner såååå väl igen ”åsikterna” – om rädsla för förändring och hur de tittar på en som om man var från rymden när man tycker att förändring är bra.

    Jag försöker stänga öronen och tänka att jag är glad att jag bara är vikarie :)

    • Karinmedk skriver:

      Ja, idag fick jag även höra kommentaren att ”Vi är visst inte emot förändringar. Bara när de är riktigt dåliga eller dumma. Varför ska vi göra saker annorlunda när allting fungerar som det ska här på kontoret!?”

      Alla hade varit nöjda om de bara hade fått bestämma själva hur det skulle jobba. Vilket antagligen skulle innebära 35 olika arbetssätt. Förstår iofs gubbarna ibland när cheferna bara försvarar sig med att man måste göra si eller så, för så står det i processbeskrivningen.

Kommentera

