Bio: Sex and the City 2

Jag hade inga höga förväntningar på den här rullen. Vi vet ju hur 2:or kan bli… skitdåliga. Och efter att ha läst recensionerna så lät det ju som att de kört i diket rätt ordentligt. Så det var förutsättningen, jag hoppades på bra men trodde inte riktigt på det.

Men tjohej – jag behövde inte vara orolig! Hela gänget håller för en film till, faktiskt. Ingen blir gladare än jag =) Det är inte samma dramatik som i första filmen (som att bli lämnad vid altaret), istället känns det här ännu mer som serien. Hela andan o känslan från serien är fint bevarad tycker jag… som trogen (och kanske en smula besatt) SATC-tittare så känner jag igen mig all the way. Tjejerna är lika roliga, knäppa, överdrivna och amerikanska som vanligt. Ja, de springer runt i fantasifulla kreationer i Mellanöstern och ja, de går i högklackat i öknen. Men so what!? Det är SATC!

Men känslan som förföljer mig när jag går ut ur salongen är märklig. Jag är lite förbannad. Varför? Jo, för att filmen har blivit fullständigt toksågad i varenda recension jag läst. Och vilka är recensenterna som tycker så illa om filmen? Gubbarna. Ja, jag vill kalla dom gubbar. Jag blir förbannad, för jag får för mig att det är pga av att det är en underhållande dramakomedi som handlar om relationer och kärlek på ett lättsamt sätt o som vänder sig till tjejer. Då är det med en gång klassad som skitfilm som inte är sevärd och som inte borde ha gjorts.

Varför skickar tidningarna gubbar på såna filmer? Eller… okej, skicka gubbarna så får dom såga… men skriv då oxå att dom typ hatar SATC o aldrig har sett ett avsnitt i hela sitt liv. Så man vet.

Av nån märklig anledning känner jag, att bara för att jag tyckte jättemycket om filmen, så blir jag nedvärderad av nån jävla gubbrecensent. Jag brukar inte vara en sån person som stör mig på sånt och kopplar det till kvinnlig/manligt och vad som anses mer värt eller mer fint. Och egentligen är det ju rätt komiskt att det händer när jag precis har sett något av det tjejigaste man kan se på bio nu… En film som kanske inte riktigt gör sitt bästa för att ge kvinnor, flickor, tjejer en känsla av att de duger precis som de är. Och som dessutom är rätt ordentligt duktig på att spä på alla fördomar som finns kring arabiska män och muslimer.

Därför är jag en gnutta förvirrad av känslan.

Men.. ja.. hur som helst. Filmen är riktigt rolig och det kan komma en å annan tår oxå. Gillar du serien gillar du filmen. Svårare än så är det inte.

Taggad , , , ,

One thought on “Bio: Sex and the City 2

  1. Linnéa skriver:

    Jag älskar serien och vet inte hur många gånger jag missbrukat min älskade box. Men ärligt talat jag tycker filmerna förstör serien. Första filmen är riktigt larvig när man tänker efter. Och tvåan vill jag inte ens se…
    Men, är man ett fan så är man! Så man måste ju se filmen ändå.
    Dock låtsas jag att filmerna och serien inte har med varandra att göra. Seriens slut är ju så himla bra! Så varför förstöra det med en massa larviga filmer med urkass handling…

Kommentera

