Mary Kay-upplevelsen

I förra veckan började jag snicksnacka med en kund. Hon var en hurtig norska som jobbade på Mary Kay/Lesley-kontoret här i stan och var inne för att skicka iväg produktpaket. Det slutade med att hon frågade om jag hade lust att hjälpa henne. Hon skulle ha utbildning med sina konsulter och behövde några personer som kunde agera modeller, eller övningspersoner.

Det kunde väl inte vara så jobbigt tänkte jag, så sagt och gjort.

Igårkväll var det dags. Jag hade under dagen hunnit ångra mig ett par gånger att jag sagt ja till det här. Företag som Mary Kay ger mig lite dåliga vibbar. Produkterna må vara hur bra eller dåliga som helst… det jag har svårt för är kulturen.

Jag hade alltså mina förutfattade meningar och förväntningar när jag stegade in i huset. Och jag höll på att trilla baklänges när jag insåg att mina fördomar inte bara besannades utan visade sig vara lite värre ändå. Vi var 4 inbjudna ”gäster” och kanske ett 15-tal konsulter, alltså säljare. Vi gäster utmärkte oss markant mot resten. Alla konsulter var strikt klädda i svart liten kjoldräkt, klackar och svarta strumpbyxor. Uppsatt hår.

Mötet började med lite info och utdelning av små utmärkelser. Tjejer/kvinnor som uppnått försäljningsmål fick små pins att sätta på sitt kavajslag. Man fick ett litet bi för varje 2500 kr man sålt för. Två tjejer fick 5 bin var och rev ner applåder. Applåder är en central grej tydligen. Allting ska applåderas. En tjej hade uppgraderats från svart kavaj till röd kavaj. Tydligen a big thing. Applåder. Andra tjejer fick skriva sitt namn i ett rosa hjärta som var märkt ”Pink Miracles” och som oxå var nån försäljningssiffra-grej. Applåder. Allting var rosa, uuunderbart (på klingande norsksvenska) och peppigt.

Jag satt där på min stol och började ångra mig ännu mer att jag gick med på det här.

Sen delades vi upp i olika grupper som skulle gå igenom olika saker. Jag och gästerna och några konsluter blev placerade i ett rum där det var uppdukat för en ”hudvårdsklass”. Där skulle vi bli informerade om produkternas förträfflighet och få prova på. Visst, produkterna är bra. Men konsulterna är långt ifrån några hudterapeuter eller experter. Det här är tjejer som bara är lite mer intresserade av hud och smink. Typ.

När allt det där var över fick vi gäster en liten introduktion i hur det fungerade att bli konsult och hur jobbet fungerar och hur man tjänar pengar. Jag satt o dog lite. Igen. Kvinnan som höll i informationen talade hela tiden om hur hon absolut förstod hur vi tänkte. Att det här är nog inget för mig, eller det här är nog inte rätt tidpunkt. Och hur hon numera aldrig skulle kunna ha ett vanligt jobb och vara anställd. Och att hon minsann fått diamantringar och ett helt nytt självförtroende.

Tjejerna som satt på varsin sida om mig nickade igenkännande och skrattade åt kvinnans små skojigheter. Jag suckade och himlade med ögonen. Jag var, vad man kan säga, en förfärlig åhörare. Herregud, vad jag var på fel plats vid fel tillfälle.

Hela mötet avslutade med att alla samlades igen. Det blev dragning i det fiffiga lotteriet där man kunde vinna uuuunderbare produkter (ja, på norsksvenska).  Jag vann en miniminiliten ögonskugga i en ful färg. Fick givetvis en applåd för det. När allt var slut sprang jag fort därifrån.

Väl hemma ringer telefonen. Det är den hurtiga norskan. ”-Jag hann ju inte tale med daj efter vi schluttat.” sa hon på klingande norsksvenska. Och då sa jag att det var för att jag hade väldigt bråttom därifrån för jag kände mig väldigt obekväm. Rakt upp och ner sa jag det. Och hon beklagade det, men ville ändå veta vad jag tyckte om de uuuunderbare produkterna (på norsksvenska…). Jag sa att de säkert var jättebra, men att jag inte kommer vilja vara med på något sånt här någon mer gång. Tack och hej.

Idag hör jag fortfarande hurtiga norsksvenska röster i mitt huvud. Mary Kay-kulturen är inte min kopp te.

Taggad , ,

7 thoughts on “Mary Kay-upplevelsen

  1. Lotta skriver:

    Underbart! Eller inte. :D

    Jag har haft precis samma upplevelse (minus norskan) och det… fungerar bara inte på mig. Verkligen inte. Och så kan de liksom inte ta ett nej heller. Stop trying please.

  2. Cecilia skriver:

    Det låter helt vidrigt. Jag hade troligtvis vänt redan i dörren.

  3. Emma skriver:

    Usch! Jag vet precis hur det kändes. Jag har varit på sån där Mary Kay-möte två gånger, i Ljungby var det till och med. Jag trodde aldrig dom skulle sluta tjata på att man skulle gå med, lägga några tusen för att köpa allt smink och sen börja sälja, jomenvisst, jag är student, hallå. Minsta lilla intresse man visade, jag gjorde nämligen det misstaget första gången, så var de på en. Ringde och sms:ade till och med ett par ggr efter mötet, herregud säger jag bara, aldrig igen!

  4. Johanna skriver:

    Vad tråkigt att du kände som du gjorde! Tanken med att man i Mary Kay får applåder och uppmärksamhet för det man gör är att man på många andra jobb väldigt sällan får höra när man gör något bra och därför ska man få det där. Mary Kay Ash, som startade företaget, hade en teori om ”Praise people to success”, dvs att man ska berömma människor till framgång. För vem mår inte bra av att höra att man gjort något bra? Vem mår inte bra av beröm?

    Jag har jobbat med Mary Kays produkter sedan 2004 och haft det som ett extrajobb under tiden som jag jobbat på förskola och sedan läst 3,5 år på lärarprogrammet. På att hålla 1-2 hudvårdsklasser, som det kallas, i veckan tjänar jag ungefär lika mycket som jag skulle göra om jag jobbar 45 timmar i veckan som lärare. Så det är ett helt grymt extrajobb för att slippa csn-lån under studietiden! Om en vecka tar jag examen från min lärarutbildning och jag kommer då jobba heltid med Mary Kay. Det är inte värt att ha en tjänst där någon annan säger när och hur mycket jag ska jobba, när jag kan ha semester och att tjäna såpass lite som man gör. Så det är så jag tänker… =)

    Många av oss som jobbar med Mary Kay är faktiskt utbildade inom både makeup och hudvård sedan tidigare. Och är man det inte så får man utbildning. Sedan gör ju inte vi några behandlingar på folk, utan policyn är ”Teach, don’t touch” med syftet att kunden ska lära sig hur hon använder produkterna hemma i badrummet och hur hon lägger en proffsig makeup på sig själv och vet var hon lägger olika skuggor för att framhäva just hennes drag. Det tycker jag är ett bra koncept.

    Så slutligen, jag tycker det var bra att du sa att du kände dig obekväm och att du inte var intresserad. För hur ska vi annars kunna veta om vi inte får klara besked? Så till er som känner att ni får samtal, sms, mail… Vad det nu är, som ni känner att ni inte vill få. Säg till konsulten, på ett trevligt sätt, att du gärna vill att hon plockar bort dig ur sitt register. Jag kan lova att hon uppskattar att du är rak och tydlig, för då vet hon att hon inte behöver lägga tid och energi för att försöka nå dig mer. =)

  5. Majs skriver:

    Har en bekant mamma som har slavat i detta i många år och är i det närmaste ruinerad. Men det går inte att sluta med detta, för det går ju sååå braaa. Detta är ett mantra som lärs in redan vid första kontakterna som absolut är så frivillig, dom jagar dig tills du är med. Sedan börjar järntvätten. Sedan kan du inte säga något annat än att det går sååå braaa. För då har du ju ljugit för alla som du lurat med i detta pyramidspel och lurendrejeri(det gäller att lura med fler och fler).

  6. pyramidenstopp skriver:

    Hej Karin!
    Jättebra skriven artikel. Du lyckades verkligen fånga känslan.
    Jag och mina kolleger jobbar med att sammanställa och presentera information på bloggen Pyramidens topp om MLM, Mary Kay och pyramidspel.

    http://pyramidenstopp.wordpress.com/

    • Karinmedk skriver:

      Hej! Tack för din kommentar! Verkar som om det finns en hel del att skriva om när det gäller det här. Lycka till!

Kommentera

