Skriver om något helt annat än det jag tänkt pga skrivkramp.

Det fanns en tid då bloggen var min privata megafon. Jag vände o vred på mina tankar och funderingar, öppet och hjärtligt. Fajtades med ångest o plugg. Emellanåt gick jag lite för långt och fick omgående reaktioner som fick mig att ta ett steg tillbaka och säga förlåt. Det är tydligen inte alla som gillar att man har ett väldigt stort behov av att skriva av sig.

Men i början så var det inga problem för jag kände ingen som läste min blogg och de visste inte vem jag var, men av någon anledning ville folk läsa det jag skrev ändå. Det var riktigt roligt att berätta om tokiga festkvällar och kärlekstrassel när man fick andras kommentarer. Men så blev man ju kompis med alla de där trevlig människorna som man hängde med på gamla Bloggy o Twitter… då funkade det inte längre. Skrivandet bara dog. Jag vet inte om behovet också försvann, eller om det bara kändes som att jag inte längre kunde skriva precis vad jag ville. Kanske hade jag bara ett behov av att raljera över andras beteende, något som inte funkar när man vet att det är rätt stor risk att ”de där andra” läser vad man skriver. Det känns helt enkelt inte lika kul.

Så nuförtiden känns bloggen meningslös och intetsägande. Den får inte min kärlek längre. Det känns som att jag inte kan vara lika privat, för jag är inte längre anonym. Och jag är inte lika ångestfylld och ensam. Vad är väl smaskigare att blogga om än en liten personlig kris emellanåt? Men det känns inte lika okej längre.

Sen har tanken slagit mig att jag kanske ska bli en seriös bloggare som inte bara skriver om mitt egna lilla liv. Att jag faktiskt skulle skriva om något jag kan istället, som omväxling. Men det tar tid och energi.

Så… va tusan ska jag ha den här gamla trasan till? Jag kommer aldrig ha hjärta att stänga igen butiken lixom.

Taggad ,

Kommentera

