Dressyrträning för Amy, dag 2

Japp, vi körde igår igen, så det får bli ett inlägg till på fikonspråk :)

Fick inte riktigt lika bra känsla under det här passet som förra, men det kan ha att göra med att vi gjorde lite svårare saker o att vi blev lite mer pressade helt enkelt. Det är ju lättare att göra saker man kan o som man gör varje dag… om man säger så.

I alla fall. Efter uppvärmningen började vi jobba med skolorna, öppna och sluta, längs med långsidan. Först i skritt. Vi la en liten volt i hörnet och följde sedan långsidan i öppna, voltade igen på mitten o fortsatte längs långsidan i sluta. Kom sedan fram i trav när det kändes bra o travade längs med andra långsidan.

Zally blir oftast ganska långsam när man gör öppna/sluta i skritt, hon har inte svårt för rörelserna, men hon tappar lätt lite framåtbjudning. Vi gjorde sedan övningen i trav o där blev det såklart lite lurigare att hålla henne på plats. Hon är så söt, för hon lär sig jättesnabbt o fattar vilka övningar man ska göra var, så hon förekommer mig lite grann o ibland blir jag nästan lite lurad av henne. När hon tyckte att det skulle vara öppna där det egentligen skulle vara sluta tex. Och sen hade vi lite svårt att få till slutan i vänstervarv, där tog hon hjälperna som en galoppfattning istället. Men efter ett par varv så fick vi till det.

Sen var det dags för galoppövningen. Vi skulle fatta galopp på långsidan o vända rätt upp på medellinjen mellan två små koner som stod rätt tajt, och få hästen att spåra, alltså gå helt rakt upp, mot kortsidan där Amy stod med sina hökögon o hjälpte oss korrigera hästen. Vi skulle använda oss av öppna och korrigera in framdelen där bakdelen gick. Zally har löjligt svårt att gå rakt i galoppen. Det har liksom blivit så att hon känns rak, trots att bakdelen är ute o svajjar någonstans långt ut åt höger/vänster. Så när Amy säger att NU är hon rak, ja då kändes det som att jag red med hela framdelen jättelångt till vänster respektive höger i de olika varven. Det är svårt att känna det där ordentligt när man rider själv o inte har speglar att ta hjälp av nu när man rider mest utomhus. Och i vintras när vi red lite mer inne, ja då var det nästan alltid för fullt i ridhuset för att hålla på o jobba med galoppen på det här sättet.

Men det är ett viktigt jobb som både jag o Sofia har varit medvetna om länge, det är bara så tröstlöst att jobba med… för det sitter så djupt rotat i Zally (o även i oss kan jag tänka mig) så det är svårt att känna när hon går rätt. Och det är ett evigt tragglande.

Jag bestämde med Amy att jag ska fortsätta rida för henne då o då. Jag vill gärna ha lektioner 2 ggr i månaden minst, får se om vi får ihop schemat för det. Så kanske kan vi bli lite stabilare, o jag kan orka rida mer ordentliga pass när jag har konkreta saker att öva på. Jag har dålig självdisciplin, så det är lätt hänt att man rider ett ”bekvämt” pass bara för att det känns bra. Så nu när jag faktiskt har lite mer pengar ska jag unna mig att rida för instruktör igen.

Nästa helg ska Sofia o Zally starta i en liten dressyrtävling på klubben, hoppas att det går bra! LB:1 o LA:1 är det tänkt att bli.

 

Taggad ,

Kommentera

