Webbstrategidagarna – Dag 1: Workshop

På tisdagen var vi en grupp på 8 personer som hade samlats för att fundera lite kring webbstrategier, organisationen runt digitala kanaler, målbilder och mätning. Kan låta lite mastigt att hinna med allt det där på en dag… o därför skrapades det bara på ytan.

Förmiddagen ägnades åt lite överblick av vad som kan vara på gång framöver o lite statistik från nu. Bland annat fick vi tips om rapporten Svenskarna och internet 2011 från .se som kan vara läsvärd. Skärmåldern och gränssnitts(r)evolutionen var begrepp som Patrik Blomberg pratade om och tipsade om Affectiva.com som visar hur webben kan uppfatta dina känslor när du tex tittar på en reklamfilm. Fiffigt!

När vi gick vidare till att prata målbilder fick vi fundera över hur väl ett antal påståenden stämde in på vår organisation:

  • Vi har en tydlig gemensam insikt kring internets roll inom vår verksamhet.
  • Internet spelar en avgörande roll i vår verksamhet/affär.
  • I arbetet med vår internetverksamhet har vi en tydlig och transparent beslutsprocess.
  • Arbetet med digitala kanaler utförs av rätt kompetens och

Det blev högt o lågt o en del historier från deltagarna och funderingar kring att få alla med på tåget så att säga.

Efter lunch blev det mer prat om hur man kan skapa rätt förutsättningar för att nå målbilden. Mattias Malmnäs gick (lite snabbt) igenom en arbetsprocess för att utforma ”en affärsorienterad strategi för digitala medier”. Ja, du hör ju själv… vi snackar konsultspråk :) Det är alltid lite klurigt att förstå allt när man inte använder tydliga praktiska exempel.

Men i alla fall. Det följde en ganska vanlig målbildsprocess. Ett par steg som kanske skiljde sig var att förtydliga och analysera framgångsfaktorer. Prioritera och rita upp. Gör målbilder av närvaron i digitala kanaler, rita skisser. Det är lättare att prata kring bilder och det blir tydligt om man hade samma mål i tankarna, eller om man hittar nya och får gå tillbaka o göra om några steg iterativt för att komma dit man ska.

Sen gick vi igenom lite om hur man kan skapa en fungerande organisation runt det här arbetet. Men det var så fullt av begrepp, teori o luddiga resonemang… så ärligt talat kommer jag inte ihåg tillräckligt för att kunna sammanfatta det. Trots att jag sitter här med presentationsbilderna framför mig! Och det är nog inget bra tecken… så antagligen  var det på en alldeles för teoretisk nivå.

Mätning o statistik var nästa kapitel. Det är lite roligare, så det blev en hel del prat om mätpunkter, nyckeltal och hur man kan visualisera statistiken för att kunna använda den bättre. Det kom en hel del idéer om hur man kunde använda sig av tavlor med boxar o staplar o jag-vet-inte-vad som på något sätt skulle visa besökarnas beteende på tex en webbplats. Och saker som skulle ändra färg i realtid om man nådde upp till målen. Kul grej som i alla fall hade triggat mig till att försöka driva besökare till att göra det man vill ännu mer aktivt.

Så vad tar jag med mig från den första dagen?

  • Jag ska försöka bli bättre på att jobba med mål, särskilt korta mål. Skissa o försöka vara mer visuell även när det gäller små, korta grejer som ska göras.
  • Tänka på att delaktighet ger förankring.
  • Försöka sätta mig in i statistik bättre o förstå vad man ska använda siffrorna till. Hade varit kul att lära sig mer om hur man kan tänka när man ser tendenser på olika beteenden.

Nåt sånt kanske? Det var inte en riktigt grym workshop, men det var inte direkt dåligt heller. Men det blev lite väl teoretiskt ibland. Det som var trevligt var att höra deltagarnas funderingar och att få diskutera i grupperna. Det var så himla olika företag representerade, så det var kul att höra om någon annans vardag.

Annonser
Taggad , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: