”Det är inte tjejen på bilden som skrivit brevet.”

Foto: Johan Ahlbom

Ska försöka skriva det här utan att det låter som om jag tycker att jag är snyggast i världen. För det tycker jag inte. Och utan att det låter som att jag fiskar efter bekräftelse, det gör jag inte. Jag behövde bara få ut tankarna ur huvudet.

När jag såg de här bilderna från fotograferingen med Johan, både innan o efter de blev lite justerade, så kände jag inte riktigt igen personen på bilden. Att se sig själv genom någon annans kamera var lite av en out of body experience. Jag vet ju vad jag tänkte på när bilden togs och jag vet att det var äkta. Men resultatet förvånade mig. Ansiktsdragen är inte desamma som jag ser i spegeln varje dag, ljussättningen trollade fram sånt jag aldrig sett förut.

Foto: Johan Ahlbom

Så här ett tag efter fotograferingen kan jag ibland försöka tänka tillbaka på känslan när jag såg bilderna för första gången. Försöker tänka att jag vill känna mig som tjejen på bilderna. Hon ser så fin ut och har sån känsla i blicken. Det här med självbild när det kommer till utseende är svåra saker och den förändras över tiden. Jag har uppenbarligen haft en period där min självbild blivit lite skev och väldigt negativ. (Och det gör mig lite ledsen o lite arg). Jag har nog aldrig sett det som syns på bilderna. Visst, det är lite special ljussättning inblandat o en duktig fotograf som fixade vinklar och lockade fram känslan. Men någonstans borde ju den där tjejen finnas i mig, eller utanpå mig… eller vad man nu ska säga.

Det svåra är att få ihop min bild av mig själv, med Johans bilder av mig. Jag har fått en hel drös med bilder från den här fotograferingen. Bilder som inte blev publicerade, som bara är för mig. Jag kan sitta o bläddra bland dem ibland (förstora upp dem till max o granska detaljer, det är underhållande) o fundera över hur jag ska kunna få ihop tankarna med bilden, men jag kommer inte fram till något.

Men vem vet… En vacker dag kanske jag rent av kan säga till mig själv att de där bilderna inte var någon slump, även om jag är en glad amatör när det gäller modellandet.

Jag tror jag gillar tjejen på bilderna.

Gonatt.

Taggad , , ,

2 thoughts on “”Det är inte tjejen på bilden som skrivit brevet.”

  1. Maria skriver:

    Vilket härligt inlägg! Inlägget skulle lika gärna kunna vara skrivet av mig själv – tycker det är vidrigt att se mig själv på bild, just därför ska jag utsätta mig för det nu. Måste komma över det känner jag! Även jag kommer att fotas av Johan framöver, och det känns förtroendeingivande att läsa vad du skriver! Gillar speciellt sista meningen…”En vacker dag kanske jag rent av kan säga till mig själv att de där bilderna inte var nån slump…” Du ser underbar ut på bild – det var ingen slump!
    /Maria

    • Karinmedk skriver:

      Tack Maria!
      Kul att du ska fota med Johan. Det kommer bli bra bilder, det kan jag nog nästan lova :)
      Det är en utmaning att bli fotad, men det var nyttigt.

Kommentera

