Jag lär mig springa

Jag lever ju singellivets glada dagar som ni nog vet. Men… det är väldigt glest mellan potentiella nya pojkvänner. Jag har i princip lagt ner dejtandet, för att tala klarspråk. Så vad gör jag istället? -Jag springer. Springer tills mjölksyran sprutar och lungorna inte kan vidgas mer. Och det är jäkligt gött!

Det började i somras. Jag tog de första trevande rundorna här hemma i området. Ungefär 4 km. Jag stånkade mig upp o ner för backarna på den lilla km-banan. Till slut vågade jag mig på 8:an i Skatås. Första rundan såg ut så här på km-tiderna:

Inget jag är stolt över direkt. Jag gick i backarna, smög mig fram och blev omsprungen mest hela tiden av neonklädda fartvindar till löpare. Snitt km-tiden blev 6:59 och jag tog mig i mål på drygt 57 min. Men jag tog mig runt. Nästa försök lyckades jag putsa tiden med någon minut o snitt-km med ett par sekunder.
Jag kämpade vidare med min 3-4 km-rundor o stånkade i backarna. Jag tror mitt genombrott kom när jag lyckades springa 6,8 km utan att behöva gå. Visserligen på asfalt o ganska plant, men ändå.

Sen sprang jag 8 km på plan asfalt i ett svep av bara farten. Började få lite självförtroende, jag tog mig runt o snitt-km-tiden blev chockerande 6:14. Den 3e augusti blev en milstolpe, jag lyckades klara 8an i Skatås utan att gå i backarna. Och med draghjälpen fick jag ner totala tiden till 53 min på den banan. Mycket nöjd! Målet för sommaren var uppfyllt. Och sen gjorde jag det igen! Och igen! Det var dags för ett nytt mål.

Den 18e augusti började jag följa ett träningsprogram från jogg.se. Nya målet blev att klara en mil under 60 min. Det här schemat är jag mitt uppe i just nu, 6:e veckan, har haft en sjukvecka. Det är totalt 8 veckor långt,  o innebär 3 pass i veckan. Vanligtvis är det ett intervall pass, ett mittemellanpass lite snabbt o ett längre distanspass där tiden inte är så viktig. Jag har trummat på o den 5:e september  (v.5) var det dags att ge sig på milen för första gången.

Jag var så sjukt peppad och kroppen var pigg. Jag satte av i ett himla tempo (för att vara jag då…) o när jag stoppade klockan stod den 59:18! Alltså var målet redan uppnått, haha! Jag studsade fram o gapade ut min lycka på Twitter.

Km-tiderna var jag mycket nöjd med. Men… träningen fortsätter ju, det är ett par veckor kvar på schemat. Nu är jag fast besluten att putsa tiden på milen. Schemat har trappat upp passen lite och jag försöker hela tiden ligga snabbare än vad som står angivet i schemat. Logiken säger mig så att jag borde kunna springa milen snabbare än 59 min då.

Ikväll har jag kämpat mig igenom mitt första sk tröskelpass. I princip går det ut på att springa så fort man kan en bestämd sträcka, få upp pulsen så mkt det går och känna var mjölksyran blir så stor att det lixom säger stopp. Och som jag sprang… Jag flåsade o pustade o frustade. När backarna kom försökte jag verkligen hålla farten men det var jättesvårt! Låren o ljumskarna slutade lyda mig kändes det som. Det blev lixom till blytung cement. Efter 3 min vila sprang jag sista kilometrarna i motvid och avslutade med en seg lång backe. Toppade pulsen på 174. Hejåhå. Jag gjorde mitt bästa.

Jag kommer kämpa vidare. På lördag är det tänkt att jag ska springa 12 km. Längdrekord alltså. Herregud. Jag kommer behöva ladda mentalt för det där… Men det ska bli kul att testa.

Återstår att se hur lång tid avslutande milen kommer ta. Enligt schemat ska den gå av stapeln 11:e oktober. Då jävlar…

Taggad , , , ,

4 thoughts on “Jag lär mig springa

  1. Fredrik G (@bikerkayaker) skriver:

    Om det är milspåret i Skatås du springer med den tiden så kommer du att kapa en hel del tid bara genom att springa en ”snällare” mil. De flesta millopp är snällare, och det borde inkludera Tjärnrundan på Finalloppet.
    Jag tycker fortfarande att du ska sikta på att försöka springa hela långa rundan på Finalloppet. Det är nog mitt favoritlöplopp. Inte alltför mycket folk utan ganska lagom, samtidigt som det är en varierande och utmanande bana. Trots att jag flyttat till Stockholm så funderar jag på att springa den även i år, trots att jag knappt sprungit något på hela året.
    Lycka till med träningen och spring vackert!

    • Karinmedk skriver:

      Jag springer inte milspåret i Skatås, jag varvar på 8an. Så jag springer redan en snäll mil, så jag tänkte stretar på med den… Det är därför jag funderar på att ge mig på milspåret så småningom, kanske efter jag gjort de här 8 veckorna.

      Men jag kommer absolut inte ge mig på så långa sträckor som långa rundan i Finalloppet den här hösten. Och så är det med det :)

      • Fredrik G (@bikerkayaker) skriver:

        OK. Jag accepterar det, men jag förbehåller mig rätten att försöka så ett nytt frö vid senare tillfälle. :-)
        Om du springer åttan, ibland en mil, och vill öka lite grand så måste jag rekommendera 8:an+Lilla Delsjön runt. Det blir ungefär 12km totalt. En vacker dag så skulle jag absolut rekommendera start och (ett gott!) mål vid Bertilssons Stuga.

  2. […] ett år sedan satte jag igång med att springa under semestern, hade inget bättre för mig, mådde inte helt hundra och blev sugen på att […]

Kommentera

