Personlig bentortyr

Idag var det dags för min första PT-träff på mitt nya andra hem, gymmet. Det ingick 2 träffar i kortet när jag köpte så jag kände att det var lika bra att dra igång direkt. Pojkspolingen Viktor välkomnade lite förvirrat o 5-8 min sen. Stressade oss igenom en liten pratstund om min träningsbakgrund där jag precis hann nämna att jag springer o rider. Och att jag vill bli stark i löpningen. Sen skulle vi ut o jobba ben kom han fram till. Okidoki.

Och det är kanske mest för min egen skull jag skriver ner det här, för att jag ska kunna memorera vad jag gjorde o kunna köra passet flera gånger. Men den som gillar när det bränner till i låren kanske också kan finna det här roande.

Så, here we go. (Repetitionerna är jag rätt osäker på när det gäller antal, så jag skriver bara något tal som jag tror att jag gjorde… typ. Säg till om antalet låter onormalt på något sätt.)

  • Knäböj med stor stång i ställning. 12,5 kg på varje sida. Kanske 10-12 st x 3… tror jag. Var noga med rumpan, sätt den så långt bak du bara kan. Långsamt ner, explosivt upp.
  • Utfall med bakfoten ”vilandes” uppe på en sån där bänk som står vid hantlarna. Tekniken är himla viktig här. Så, Karin, tänk på knät rakt över fotleden, sträck upp bröstet längre bak än du tror o vad du tycker känns bekvämt, håll dig rak under hela rörelsen. Hitta balansen. Böj långt ner. Kanske 10-12 st x 3 på varje ben, växla vartannat ben, kort vila mellan set. Kämpa!
  • Jägarvila mot vägg. Börja med att maxa. Idag klarade jag 1.10 min i första omgången. Vila (vet inte om vi klockade vilan, antagligen..), kör sedan två repetitioner, ca 40-50 sek eller så långt du orkar. Bit ihop för faan, Karin!
  • Upphopp o knäböj på step-bräda. Stå gränsel över brädan, på längden. Hoppas snabbt upp med båda fötterna på brädan, kvickt ner i marken igen o direkt ner i knäböj över brädan. 25 x 3. (Kortade ner med 17 st på sista rundan, pga benen lydde inte längre).

Done! High five! Hej mjölksyrefest!

Taggad , , ,

Kommentera

