Dressyrträning för Lollo

Ikväll var det dags att få en liten trimning av Lollo. Zally hade tagit det lugnt ett par dagar nu så hon var lite slö, men vi kom igång till slut.

Lollo började lektionen med att köra lite sitsträning. Först rida lätt i skritt. Det var så knasigt som det låter, men det blir väldigt tydligt vilka svagheter man har i sitsen. För min del är det underskänklarna som inte vill ligga still. Sen fortsatte vi i trav och red lätt på lite olika sätt. Först sitta ner två steg stå upp ett och sedan tvärtom, stå två och sitta ett steg. Att stå två är helt klart svårast. Dels är det svårt att få in rytmen och sen är det svårt att hålla balansen och inte resa sig för högt i sadeln. Jag måste tänka på att koncentrera mig på underskänklarna, speciellt på höger sida. Måste sträcka ut benet o tänka långa ben ända ner i hälen. Höger sida är även Zallys svaga sida, så på något sätt gör hon även mig ostadig på den sidan.

Sen gick vi över o tränade på att vända upp på medellinjen, som man gör i början o slutet av alla dressyrprogram. Vände åt höger o vänster vartannat varv. Vi har absolut svårare att vända upp rakt när vi kommer från höger varv. Men, i de flesta program kommer man upp från vänster varv så det ska nog gå bra :) Det är hela tiden små detaljer att slipa på. Jag har lätt för att vika ut vänster handled tex, och sen måste jag ta det lugnare i svängen upp på och ut från meddellinjen, tänka takten tydligt.

Vi avslutade med att träna lite trav-galopp övergångar. Zaly har bättre galopp än trav, så jag kan gärna hålla ihop traven ordentligt o inte trycka på o ha för stor trav när jag ska fatta galopp. Fokusera på att få stödet på högersidan, räta ut i höger varv ordentligt. Bara tänka trav i avbrotten o hjälpa till med takten.

Det blir till att träna vidare, som vanligt. Ska rida igenom LB:1 o LA:1 ett par gånger men sedan hålla mig till att slipa på de moment som känns svaga. Jag känner mig lite stressad för att jag inte har så många ridpass att jobba på, men vi kommer ju lösa det hur vi än gör.

Och vem vet, allt kanske går åt pipan ändå när vi väl är på banan o Zally får nervsammanbrott, haha!

Taggad ,

Kommentera

