En vecka kvar

På söndag om en vecka så är det dags för mig o fröken Z att trava in på banan o försöka lösa uppgiften. Eller… nej, så ska jag inte skriva. Självklart ska vi lösa det här. Inga andra tankar nu. Jag är inte den nervösa typen när det kommer till själva tävlingsmomentet, men jag kommer gå o ha fjärliar i magen hela veckan fram till vi väl är på plats o jag ska sitta upp i sadeln. Väl uppe på ryggen kan jag inte göra mer. Då blir jag oftast väldigt fokuserad, det är bara att värma o ge Z de bästa förutsättningarna. Och se till att inte glömma programmet…

Och det blir bara en klass den här gången. Efter grubblande o ältande o ett värdelöst LB-program på träning, så kände jag att LA’n blir en för stor utmaning, så här första tävlingen på länge. Vi tar det längre fram i vår.

Igår blev det en träning för Lollo igen. Kör lite intensivt nu för att veta vad jag ska fokusera på nu de sista passen innan tävlingen. Zally var inte riktigt på topp, kändes stel o lite seg när jag värmde upp o väldigt tittig. Suck. Så Lollo körde en bra uppvärmningsövning med oss istället o efter det kändes det mycket bättre. Jobbade växelvis med öppna o sluta på en 20 m-volt i skritt, med rakriktning emellan. Tänka på att göra högersluta förvänd i vänster varv istället, för att lura henne lite. Så, jag ska försöka få så lång uppvärmning jag kan på tävlingen, gärna 40 min.

Sen körde vi lite diagonaler med mellantrav och ökad galopp, eller kanske mer fokus på start o stopp i dessa rörelser då Z gärna ”kan själv” o förekommer mig. Hon bryter av för tidigt i galoppen o i traven vill hon gärna gena lite i hörnet. Och det är svårt att bibehålla form o takt genom övergångar o hörnpassering. Där har vi en del att jobba på helt enkelt.  I alla fall på hemmaplan.

För det är ju så, att man kan sitta o träna hur mkt som helst på hemmaplan i ridhuset. När vi väl är på plats i ridhuset på GFRK så kan det blir något helt annat.

Men kommande veckan hade jag tänkt så här: Måndag tror jag att Sofia tar det rätt lugnt med henne, eller att hon vilar. Tisdag rider jag ett ordentligt pass o tränar på övergångar. Tragglar moment från programmet. Onsdag har Sofia hoppträning. Torsdag joggar jag bara henne lite, inget tungt jobb utan piggt o positivt förhoppningsvis. Fredag rider jag lite programridning igen. Lördag får Sofia gärna rida henne mjuk o varm men spara på krafterna. Söndag – tävlingsdag. Men, vi får se om den här planen håller…

Provade tävlingskläderna idag. Det blev en ny skjorta, men ridbyxorna får nog hänga med en tävling till… Har inte riktigt råd den här torftiga långa månaden. Men nästa månad ska jag köra nya vita. Det var lite väl många fläckar som inte får bort på de gamla o så har fickan gått sönder o de är väldigt tjocka o obekväma. Finns så mkt bättre material numera. Men åh, vad det ska bli kul!

Provade fin kavaj från Pikeur när jag provade skjortan. Men kavaj får också vänta, lånar Sofias så länge.

Provade fin kavaj från Pikeur när jag provade skjortan. Men kavaj får också vänta, lånar Sofias så länge.

Taggad , ,

Kommentera

