Jaha… det här blev ju inte så bra

Tävlingsrapport då, here we go.

Tidsplanen på morgonen var tajt, men den funkade rätt bra. Vi kom iväg i tid och Zally skötte sig när vi kom fram så det gick rätt snabbt att få på grejerna o komma in på framridningen. Fick ca 40 min på mig, som jag hade hoppats.

knoppat

Spanar in dörröppningen på framridningen…

Kylan var inget problem. Jag var uppe i varv o ridhuset kändes konstigt nog varmt! Där satt jag o svettades i mitt underställ, haha! Inte riktigt vad jag planerat… Lite jobbigt, men, men.. Zally var lite tittig i början, men lugnade sig snabbt o var nästan lite seg istället. Hade svårt att väcka henne o få henne att liksom ”lyfta”, svårt att förklara känslan… men hon kändes lite tung i gången.

Sen gick plötsligt min utrustning sönder. Jag rider i tajta skor o shortchaps, och nu sprack sömmar på den vänstra chapset. Jag hade märkt tidigare att det hade varit lite ansträngt nu i vinter när jag tagit på ett extra lager kläder, o just den här är lagad ett antal gånger innan. Och med tanke på att de är nästan 10 år gamla, så är det väl egentligen inte så konstigt. Det är bara så JÄVLA TYPISKT att det händer på en framridning…. Men, med bara minuter kvar så var det inte mkt att göra. Jag fick bara rida vidare.

Väl inne på banan så kände jag direkt att hon hade tappat all energi… hon bromsade i varenda hörnpassering. Mellantraven blev knappt nåt alls och hon tänkte bara bakåt hela tiden. Fick slita som tusan och tappade ju flytet jag också såklart. När jag vände upp på sista medellinjen ville jag bara få slut på eländet…. fy tusan, va besviken jag var på henne. Och mig själv naturligtvis.

Vi fick 58,97 % av domaren. 5:orna o 6:orna stod som spön i backen… och tom en 4:a hade smugit sig in i en övergång som blev för tidig pga Zallys bromsande :( Jag fick ett litet ”bra kämpat” i kommentarerna längst ner i protokollet… klen tröst. Ingen godkänd ritt o fick alltså inte ens en liten clear round-tröst-rosett, då behöver man 60 %.

Det är inte första gången hon är så här på en dressyrtävling, långt ifrån. Sofia har också råkat ut för det här ett par gånger. Zally bara dör. Och vi vet inte vad vi ska göra åt det. Det är så svårt att hitta det där läget där hon är lite lagom tittig o spänd, men samtidigt lyssnar på en o tänker framåt. När hon kommer i broms-läget så finns det inget man kan göra, hon tar inte skänkeln.

Ska verkligen försöka lägga det här till handlingarna o gå vidare o sikta på nästa omgång, men just nu är det svårt. Jag hatar att förlora på att jag inte kunde göra mitt bästa. Det är ju en jävla sport man håller på med….

 

Taggad , , ,

Kommentera

