Någon sorts plan för springandet…

Running Legs 460x345Någon kanske undrar vad som händer med min löpning så här i kallaste o mörkaste vintern. Det undrar jag också ibland. För, ärligt talat så ligger den lite i träda. Jag springer ungefär en gång i veckan, gärna på helgen när jag kan vara ute mitt på dagen. Det kan bli 7-8 km. Och det går jättelångsamt och är inte alltid så trevligt.

Jag vet att jag borde utnyttja luncherna lite bättre och kanske springa en gång till i veckan, bara nån 30 minuters runda eller så… men, jag gillar inte riktigt lunchträingsgrejen. Jag svettas för mycket, gillar inte känslan när man sitter o eftersvettas vid skrivbordet. Eller… det kanske är en dålig ursäkt egentligen. Jag har aldrig provat. Det är ett ”borde” som gnager lite på samvetet.

Men. Trots gnället så har jag planer på att springa några lopp i vår. Och jag vill komma in i löpträningen ordentligt igen. ”Problemet” är ju att jag nu hittat till gymmet o kommit på hur roligt jag tycker att det är. Tiden räcker inte riktigt till och motivationen att ge sig ut o springa när det är kallt är inte tillräckligt stor. Det är så mkt trevligare att åka till gymmet o rycka i lite vikter eller boka in ett pass.

Åter till loppen. Planen är att jag ska springa vårtävlingarna i Skatås, 8 km den 9:e mars och eventuellt, kanske, kanske även 16 km den 16:e mars (har aldrig sprungit så långt…). Blodomloppet, 10 km den 3:e juni kan nog vara trevligt, men kanske lite trångt? Sen har jag börjat fundera lite smått på ett traillopp i Skatås den 8:e juni, där det finns en 12 km-variant som kanske skulle vara något jag kunde klara av. Jag har ju aldrig sprungit trail i hela mitt liv. Men, hur svårt kan det va? :) Och då skulle jag nog inte riktigt springa mot klockan, utan ta det som en lördagsunderhållning o testa om jag fixar det. Den 24:e augusti är det ju Midnattsloppet som jag definitivt ska springa.

Som detalj ska jag kanske tillägga att jag inte har anmält mig till ett enda av dessa lopp ännu. Men det kommer. Jag tror att det funkar som motivering till att fortsätta med löpningen. Lopp är ju roligt! …om man nu känner att man orkar springa ordentligt. Så tillsammans med ett sånt där bra träningsprogram från jogg.se som jag körde förra året och de pass vi kör med Ted Ås i Göteborgsvarvet-gruppen på jobbet, så borde jag få ordning på grejerna och få spring i benen igen.

Let’s do this!

 

Taggad , ,

2 thoughts on “Någon sorts plan för springandet…

  1. Håkan Brovell skriver:

    Anmäl dig, det bästa du kan göra då har man inga ursäkter längre och man blir mycket mer motiverad :)

Kommentera

