Kööör, bah kööör!

Ja, då har jag tagit mig igenom en PT-pass igen, en fin fredagskväll. Hårt, svettigt o utmanande. PT-Viktor snackar liksom inte så mycket, han bara kör. Minns inte riktigt ordningen rätt, minnet är rätt dimmigt så här efter passet. Men något sånt här såg det ut: (jag har nog glömt nån övning känner jag…hm)

  • 3 x 12 ”deep over head” (eller nåt sånt) – vikt över huvudet på raka armar, liggandes på bänken. Första med 15 kg, de 2 sista med 12,5 kg.
  • 3 x 12 benböj, brett med benen, så djupt ner du kan med kettlebell 20 kg på bröstet.
  • TRX-häng – häng i armarna, raka ben spänd  rak kropp, lyft dig med armarna 90° i armbågen, eller så mkt vinkel du orkar o HÅLL! 25 sek första, 15 sek andra, 20 sek tredje.
  • ”Armhävningsgång” – på tårna (gah!) En armhävning, gå ett steg åt höger med armar o ben, ny armhävning, ett steg åt höger…. 9 st första rundan, 8 nästa, 7 sista.
  • Upphopp på o knäböj över step-bräda + höga knän med motstånd (gummiband runt midjan som han hängde i bakom mig), intervall 30 sek+30 sek, 30 sek vila x 3.
  • Dips 3 x 10
  • ”Plankgång” – planka på tårna o ”gå” sedan upp o ner på armarna, raka armar o armbågarna. Vet inte hur många jag gjorde, men tror det var 10 första, 9 andra o 8 tredje rundan.
  • Core – ligg på rygg med benen i 90°, armarna rakt upp mot taket, Viktor stack in sin hand mellan svanken o mattan o sen skulle jag pressa ner hela coren i mattan, så att han inte kunde komma loss med handen. 3 x 30 sek.
  • Planka på tårna – lyfta vänster arm, höger arm, vänster ben, höger ben o sen hålla. 3 varv. Sista omgången hålla 10 sekunder extra.

Sen var jag lite köttfärs. Pulsen gick igång rejält på intervallerna med hoppen på brädan o höga knän-racet. Och satan vad jag kämpade med armarna idag. Hoppas det kommer märkas resultat snart. Tänk om jag vaknar upp en dag o har konturer på armarna… vilken dröm, haha!

Fick 3 övningar i hemläxa som ska funka som mål:
– Overhead-grejen, ska klara 3 x 15 kg.
– Armhävningsgången, ska klara 3 x 10 st. ”Gå” 5 till höger, 5 tillbaka till vänster. Ska gärna lägga in lite bänkpress med stora stången i ställningen också.
– Dips, bara fortsätta jobba på. Öka repetitionerna. Gör på stepbräda i högsta läget o raka ben.

PT-Viktor är mkt för att gå ut max första rundan o sen dra ner på repetitionerna. Han testar en liksom första vändan, hur mycket pallar du? Och så flinar han lite snett… Men sen drar han ner så att man orkar med de sista omgångarna o så blir man happy face :) och high five:ad.

Jag gillar det o jag gillar hur han utmanar mig, uppmuntrar, berömmer o kommer med planer för att bättra på de svaga punkterna (armhävningarna). Vi pratar svett, jag lär honom vilka muskler man blir stark i när man rider o han pratar repetitioner. Han har koll på att jag har varit i gymmet sen vi sågs sist o han säger med bestämd röst att jag ska vila i helgen. Jag säger nej, jag har en häst att rida. Och då säger han, jaha, men ta det lugnt då o vila helt på söndag. Okej.

Ungefär så. Inte så illa pinkat med chins-träningsvärken i full blom i kroppen.

fredag

Älskar vad dessa ben orkar göra vissa dagar.

Taggad , ,

Kommentera

