Finslipning inför tävlingen

Idag var det dags att finslipa lite på tävlingsformen inför söndagens utmaningar. Lollo var peppande o problemlösande, som vanligt. Vi är typ lika gamla tror jag, men hon utstrålar ett sånt lugn o har så mycket klokheter i huvudet, att ibland undrar jag om hon levt mycket längre på något sätt. Men så kommer jag på att det här med undervisning o utveckling liksom är hennes jobb…

I alla fall… Jag red igenom programmet, LB:2, och sen bestämde vi oss för att vi skulle jobba på lite övergångar o tempoväxlingar. Bland det svåraste som finns är att få övergångarna att fungera fint o mjukt. Att komma i skritt, övgergång till trav o sedan övergång till galopp på bestämda punkter kan låta enkelt men det är så himla mycket små detaljer. Att sedan växla upp till ökad galopp för att sedan korta upp till arbetsgalopp o tillslut ner till arbetstrav igen är grymt svårt ibland med bibehållen takt o form. Zally är inte tillräckligt stark i sin rygg o bakdel, så hon orkar inte riktigt bära sig själv i övergångarna. Hon slår upp huvudet o så tappar vi kontakten för några sekunder, eller så sladdar hon ut med ett bakben eller ormar sig fram o lägger bakdelen innanför.

Vi red övningar på volter i kombination med ökningar på diagonaler. Zally är ju en dam som lär sig snabbt också, och anser att hon kan själv. Hon har liksom lärt sig grejen med dressyrprogram. Vänder man upp på en diagonal så ska man oftast öka för att sedan samla upp o bryta av när man kommer ner i hörnet. Därför hjälper Zally till (tycker hon) genom att bryta av för tidigt tex. Och det kan ju bli lite galet, speciellt när hon gör det lite abrupt… Jag måste lura henne o rida som tusan så att hon inte ska ta egna initiativ.

Samtidigt måste jag tänka på mina underskänklar o hålla dem stilla. Det är ful ovana jag har när jag blir lite otålig, jag är inte effektiv med skänkeln. Jag liksom slösar med den så att den tappar sin effekt.

När vi var klara kände jag mig rätt nöjd o hon kändes fin. Men så kan jag ju inte låta bli att tänka på att allt det här kommer kännas helt hopplöst på söndag om hon tappar energin som hon gjorde sist. Det är en tröstlös sport detta… Det är ju inte många sporter där själva tävlingsprestationen alltid är under den nivån man har på träning. Man måste träna sig på att tävla o hela tiden tänka långsiktigt. Att lyckas på tävling kan kräva så väldigt mycket träning… måste bara få in det i huvudet.

Taggad , , ,

Kommentera

