Ja, det är ett evigt nötande…

Det har ju varit lite si o så med motivationen på hästryggen den senaste veckan. Zally är så himla stel när man börjar och det tar en halvtimmas uppvärmning i skritt o trav för att få henne hyfsat mjuk. Galoppen känns inte hundra i vänster varv och det är ett evigt tjatande om att hon ska tänka framåt o få igång bakdelen. Känns lite tröstlöst. Man måste ha outtömligt tålamod och bara andas o ta det lugnt. Men ibland får man ju säga till henne, men då får man också ta att hon blir stressad och att man får ta ett steg tillbaka igen. Det är ett evigt tragglande o lirkande.

Hur som helst… mitt i allt det här så ska jag träna för Lollo i morgon. Hoppas att hon har en bra plan med övningar som får tillbaka lite självförtroende. Antagligen kommer det väl vara lite förberedande inför lördagens övningar.

För på lördag är det dags för en liten träningstävling, kan man väl kalla det. Det kommer en domare till gården och hon ska bedöma programmet man valt att rida, som om det vore tävling. Men sedan när man ridit klart har man en stund för kommentarer och tips från domaren och möjlighet att rida om moment i programmet. Det är avsatt ungefär 20 min per ekipage. Jag har valt att rida LA:1. Det blir första gången jag rider det programmet med Zally, så det kan gå lite hur som helst. Men vi är ju på hemmaplan och jag funderar på om jag ska fråga om det är okej att jag behåller spöet under ritten. Skulle kännas bra att bara ha det i handen, och eventuellt kunna peta på lite när det behövs. Men mest tror jag bara det behövs mentalt, för både mig o Zally, haha!

Jag vet väl redan nu vad domarens kommentarer kommer vara. Mer framåt, mer bjudning…blablabla.

Jag kommer såklart  rida så bra jag kan under omständigheterna, men jag kommer inte sätta någon press och tar det mest som träning, inte så mycket tävling. Lagom LA-debut skulle jag säga :)

Förhoppningsvis kommer Zally samarbeta bra under de här träningspassen i helgen. Och att jag kan känna lite mer glädje i ridningen igen… det är frustrerande när man inte kan styra över allting själv.

Taggad , , , ,

Kommentera

