Förbundskaptenen i ridhuset

Ikväll fick man allt snygga till sig lite när man skulle bort till ridhuset för ett kyligt kvällspass. Bo Jenå var på besök. Förbundskaptenen för Sveriges landslag i dressyr. Ingen press liksom… Men sitt snyggt, för guds skull, haha!

Jag har själv haft förmånen att få rida för Bo två gånger, men det är många år sen nu, när jag var på träningsläger nere i Skåne och Flyinge, så jag minns inte särskilt mycket av den upplevelse tyvärr.

Idag höll Bo lektioner hela dagen och kvällen lång, imponerande med tanke på temperaturen och hur jävla iskall man blir i ett ridhus. Det var tömkörning, som är lite av hans specialitet, varvat med ”vanlig” ridning uppsuttet. Jag hade tyvärr inte möjlighet att sitta och titta på, men det var det flera andra som gjorde.

Så när vi klev in i ridhuset ikväll så var det en hel del folk på läktaren och lite mindre yta att rida på själv. Man fick ha lite ögon i nacken och vara beredd på snabba svängar. Alltid lite klurigt att rida samtidigt som det är tömkörning. Jag är ganska van, då det är träningar i det varje vecka, men när det är en annan instruktör/utövare så blir det ett annat rörelsemönster än det man är van vid. Så, för min egen del blev det rätt sparsam ridning idag. Mest bara värmde och lösgjorde i alla gångarter och sen var vi nöjda.

Däremot var det, som vanligt, häftigt att se Bo arbeta med hästarna. Jag hann titta en del samtidigt som jag red själv. Hans tömkörning är en klass för sig och man blir grymt imponerad när han gör galoppombyten på 8-volter och byter varv med tömmar och allt från marken med en samlad och hårt arbetande häst. Hans tajming med kommandon o hjälperna är så himla snyggt o kvickt.

Det är fint att han åker ut och tar sig tid att ge lektioner till ”vanliga dödliga”. Det är en sak som jag verkligen gillar med ridsporten, nästan alla ryttare och tränare på högsta nivån vill dela med sig och jag tror att de gillar att hålla lektioner och clinics lite då och då. Och sen är det väl helt enkelt ett sätt för dem att få in pengar och jobba för sponsorer.

Men nu längtar jag lite till lördag och ett tomt ridhus. Måste få träna på dressyrprogrammet jag ska rida nästa helg, LB:3.

Taggad , ,

Kommentera

