Grym träning med vårkänsla!

Torsdagskväll med en aning av vår i luften, fantastiskt! På vägen till ridhuset hade isen nästan smält helt och geggan började göra sig påmind, ett säkert vårtecken. Jag och Zally traskade iväg i solnedgången och jag njöt av att inte vara som en isbit redan innan jag satt upp i sadeln. Det finns hopp om värme! Så himla skönt att slippa stelfrusna händer o kalla tår.

Idag var det träning för Lollo igen och lite finlir inför tävlingen på söndag. Zally var stel o lite vrång som vanligt när hon vilat en dag, men vi kom igång till slut. Vi red igenom programmet, LB:3, och sedan kommenterade Lollo vad som var bra och vad vi ska tänka på.

Och till både min och Lollos förvåning så gick programmet rätt bra, utifrån våra förutsättningar. Låter kanske märkligt, men hästar är egensinniga djur och väldigt olika från dag till dag. Så ibland blir man helt enkelt glatt överraskad.

Men hon stretade emot lite vid några moment, så därför tog Lollo fram konerna o så gjorde vi en övning med volter. Volten utgick från A och konerna stod på medellinjen med jämna mellanrum. Utifrån kortsidan skulle vi börja att rida på en stor volt och gå innanför den konan som stod längst från A och sedan arbeta oss in på mindre och mindre volt, en kona i taget till vi var nere på en 10 m-volt ungefär. Volterna skulle göras utan att vända med innerhanden, utan bara vända för ytterhjälperna och endast hålla en liten ställning i innersidan. Men hästen skulle kännas i princip rak genom kroppen och under tiden ska du kunna testa om hästen kan hålla kvar ställningen genom att ta fram innerhanden lite grann då o då. Vi började i trav från största till minsta volten och sedan tillbaka ut igen. Sedan likadant i båda galopperna.

Väldigt bra styrketräning för Zally och hon kommer till ro i formen när man fokuserar så mycket på att inte ta i innersidan och bara rama in ytter. Det krävde mycket fokus och koncentration från mig och det är oftast då hon går som bäst, när jag blir lite distraherad av något och inte småpillar så mycket utan fokuserar på uppgiften. Det är så skönt att vara totalt fokuserad och bara lyssna på Lollo och försöka känna in hästen 100 %. Det är då jag känner att vi utvecklas och hittar nya sätt att hitta de där magiska ögonblicken.

Jag ska försöka repetera den här övningen när jag rider på lördag igen. Förhoppningsvis funkar det som bra genomkörare inför söndag. Hoppas på det. Ska komma ihåg känslan, hon blev superfin!!

Men det bästa var nästan att Lollo tycker att vi har gjort stora framsteg på de senaste veckorna när vi haft de här tävlingarna som mål och tränat fokuserat. Så himla skönt att få höra lite pepp och beröm ibland. Speciellt när vi verkligen haft dåliga veckor emellanåt. Och jag älskar verkligen träningen, när Zally svarar på rätt sätt. Rida lektioner är så jäkla kul!

Nog hästprat för idag. Jag ska inte tråka ut er för mycket :)

 

Taggad , ,

Kommentera

