Det här med att ha en PT

Tänkte skriva lite om mina tankar kring det här med att ha haft en PT under några veckor nu. Helt enkelt vad jag tyckte vad bra och kanske lite mindre bra.

Nu blir det ju svårt för mig att skriva generellt vad jag tycker om att ha en PT, eftersom jag bara haft en och inte har så mycket att jämföra med. Att just den här killen jag hade uppenbarligen har ett fullspäckat schema och ofta prioriterar andra saker istället för PT-kunderna är ju kanske inte något som är så vanligt. Men det var så jag har känt. Av de fem-sex pass jag har haft (jag minns inte riktigt…) så har vi nog bokat om minst 4 utav dem samma vecka som de skulle bli av. En gång pga att jag inte var helt frisk o resten av gångerna för att han hade förhinder. Det kanske är en olycklig slump att jag blivit drabbad av det här hela tiden, men det blir tjatigt i längden och man känner sig inte direkt prioriterad som kund.

Själva träningen har varit bra. Jag har blivit utmanad att göra övningar jag inte brukar, jag har fått testa hur mycket jag orkar och jag har fått pass som jag känner mig säker på, tillräckligt för att göra solodebut på gymmet. Min PT har peppat, berömt, pushat i lagom dos och high five:at med glatt humör.

Men det har inte känts helt genomtänkt alla gånger. Det har varit lite si o så med återkopplingen mellan gångerna och ibland har det känt som om han inte riktigt kommer ihåg vad vi har gjort de tidigare gångerna, utan bara kör på med något rutinmässigt pass. Jag kan såklart ha fel här, han kanske visst har varit genomtänkt men bara inte förklarat det för mig tillräckligt.

Det som jag känner har fått större betydelse än vad jag trodde är personligheten. Att man liksom funkar ihop och gillar att jobba på samma sätt. Jag är en rätt strukturerad person och värdesätter den egenskapen hos andra. Och sen kan det väl hända att jag hade rätt höga förväntningar när jag nu bestämde mig för att ta ett par timmar till utöver de timmarna som ingick när jag köpte gymkortet. Nu skulle man liksom få hel paketet, tänkte jag. Riktigt så blev det inte. Jag är inte missnöjd, det blev bara inte riktigt som jag hade sett framför mig. Lite mer personligt engagemang hade nog inte suttit fel kanske. Men jag har även förståelse för att det kan vara tufft när man som PT jobbar på ett gym och antagligen har en rackarns massa kunder varje vecka. Då är det nog lättare att engagera sig i dem man träffar 10-15 ggr än de man träffar sporadiskt i 2 månader.

Men jag ångrar absolut inte att jag tog tag i min gymträning. Jag är sjukt peppad på att bygga upp min kropp och jag har som mål att få mer synliga muskler och känna mig ännu starkare. Känslan av att kroppen kan klara av det mesta som den ställs inför är rätt skön liksom…

Och jag kommer säkert skriva upp mig på några timmar till under den här våren, men jag ska köra själv ett par veckor nu så får vi se vad det blir sen. Ja, det kostar pengar och ja, man kan säkert göra mycket på egen hand. Men jag ser det som en lite lyx jag unnar mig det här året. Jag behöver lite push och inspiration och träning är ju bland det roligaste som finns!

Taggad

Kommentera

