3:e gången gillt, eller det här med att nå sina mål

Strålande sol och tävlingsdag igen! Söndagen bjöd på perfekta förutsättningar, förutom att jag var tvungen att ställa klockan svintidigt och vara i stallet klockan 7. Sista deltävlingen i Seriedressyren på GFRK skulle klaras av och jag hade ett väldigt tydligt mål uppsatt – över 60 % och med det en liten blåvit, hett eftertraktad clear round-rosett. Vi har ju varit snubblande nära så nu var det änna dags att skärpa till sig lite.

En del kan ju tycka att 60 % inte är så mycket att hurra för, när man ser på resultatlistan där man brukar hamna någonstans på 20-30:e plats på den poängen. Att jag helt enkelt borde ha högre mål. Men, nu är det mig o Zally det handlar om och vi är inga dressyrtalanger med massor av gång eller fantastiskt flow och bjudning. Zally har såklart gjort högre resultat tidigare, men ja… vi är ju lite ringrostiga.

Nog om det.

Nu är vi framme!

Nu är vi framme!

På plats alltså och LB:3 i huvudet. Ganska jobbigt program med långa travpartier och många diagonaler med ökningar. Framridningen var lite mer kaotisk än tidigare gånger, det gäller verkligen att ha ögon i nacken och vara tydlig med vart man är på väg. Och att man har en häst som kan stanna snabbt, för det blir en och annan tvärnit när någon plötsligt korsar ens väg.

Zally kändes rätt okej och jag var tacksam över att jag hade lagt ner tid på att rida loss henne ordentligt på lördagen, formen var inga problem utan det var som vanligt bjudningen vi fick jobba mest med. Efter ca 30 min uppvärmning blev vi kallade till Collecting ring för att vänta på vår tur. Och den väntan blev väldigt kort, för ekipaget innan utgick efter bara några minuter. En bråkig ponny som inte alls ville vara med tydligen.

Så vips, så var vi på banan och vi taggade till. Hat-gillar stunden precis innan man får startsignalen. Man är taggad, hjärnan fokuserar på målbilder, känslan och uppgiften. Jag blir väldigt fokuserad och Zally, rutinerad som hon är, förstår också vad som är på gång.

När vi vänder upp på medellinjen för uppställning brukar hon alltid trava på lite extra för egen maskin, och det känns som ett tecken på att hon faktiskt tycker att det är ganska roligt. Programmet går i princip helt enligt planen tills det kommer och går folk i ett utrymme under läktaren, där det är stora portar in till stall och annat. Det prasslas och tisslas och inget av detta ungår förstås Zally. Hon tappar koncentrationen och bromsar upp och skyggar. En mellantravdiagonal och en galoppfattning går lite åt pipsvängen typ, men det är bara att rida på och inte krångla till det. Om domaren märker att man bara rider vidare så brukar det inte bli så mycket minus i poängen. Vi har ju något bra på gång känner jag och är fast besluten att ro detta i hamn. Vi avslutar helt okej och när vi vänder upp för avslutande uppställning känns det rätt bra. Efter halten dör jag lite av ansträngningen dock…

Spänd väntan följer, men jag är ändå nöjd med henne. Hon var stadig och det flöt på helt okej om man bortser från det lilla spökavbrottet med människor under läktaren.

Och så kommer Sofia runt hörnet med protokoll och…. – tadaa – en blåvit liten fin rosett! Det känns som om jag vunnit, haha! 62 % och kommentarer som ”flott häst” i slutorden. Fan va gött det är att lyckas nå mål som man satt upp :)

Mycket stolt Zally.

Mycket stolt Zally.

Och när jag ändå är på gång, så kan jag bjuda på en mycket suddig bild med något så ovanligt som mig själv på hästryggen in action. Det är Sofia som fotade och filmade när vi red LA:1 hemma i ridhuset. Det finns alltså film också, men de ligger fortfarande fast i Sofias telefon. Ska försöka lösa det på något sätt, så kanske jag kan bjussa på en lite filmsnutt nån dag :) Tills dess får ni hålla till godo med denna supersuddiga lilla bild.

Hemma i ridhuset, träningsrider LA:1 för domare.

Hemma i ridhuset, träningsrider LA:1 för domare.

 

Taggad ,

Kommentera

