Ett hopplöst fall…

Tjejnätverket på jobbet hade ordnat en trevlig träff idag, en vinprovning. För ja, vi har ett tjejnätverk. Kan kanske låta lite töntigt. Men vi behöver varandra ibland o det är bra att vi lär känna varandra, det är ju inte så lätt alla gånger i ett konsultföretag där alla går mellan uppdrag hela tiden.

vin

1, 2, 3, 4.

Hur som helst.. vinprovning. Det var en av konsultcheferna på jobbet som höll i det hela och han har uppenbarligen sysslat med det här länge o kan väldigt mycket. Jag har nog aldrig varit på en vinprovning o kan i princip ingenting om vin. Jag dricker o känner om jag tycker att det är gott eller inte. Det är liksom så jag tar mig fram genom vindjungeln. Jag glömmer alltid vilket vin jag tyckte var gott o jag har ingen koll på vad som är druvsorter o vad som är distrikt. Jag gillar vitt vin, men dricker det väldigt sällan eftersom min lilla magkatarr inte alls gillar vitt vin.

Men idag skulle vi få lära oss lite o få lukta o smaka på fyra st vita viner o försöka gissa vad det var för något. Först hade vi lite genomgång av druvsorter. Jag kände ju igen namnen såklart, chardonnay, riesling, sauvignon blanc… o så några till som jag inte minns, det är ju så svåra namn!

Vi gick vidare o fick vi lära oss vad som kännetecknar de vanligaste sorterna. Det var dofter o smaker som ek, krusbär, fläder, kattpiss, sparrisburk, citrus, passionsfrukt, ananas, smörigt, petroleum o gummi.

När det väl var dags att dofta så var det verkligen svårt att sätta ord på vad vinet luktade. Jag konstaterade att jag hade ett otränat luktsinne, men med lite god vilja kunde jag känna fläder, päron, lite petroleum o lite gummi. Smarrigt värre… eeh.

Sedan var det dags att smaka. Och om jag har dåligt luktsinne så har jag nog om möjligt ännu sämre smaksinne, tydligen. Jag kunde inte sätta ord på några smaker alls. Det enda jag kände var att vin nr 1 var surt, 2an var mindre sur, 3an var mer sur o 4an var lite mindre sur. Heja mig… Alla andra satt o hummande o klurade på ek, fläder, sötma och massa annat. Jag försökte verkligen… men nä. Surt. That’s it.

Men vi lyckades i alla fall pricka in att första vinet var en sauvignon blanc, tvåan var en chardonnay från Chablis, trean var en riesling och fyran var ytterligare en chardonnay. När vår lärare seda visade vilka vinerna var så blev jag väldigt förvånad när det första vinet visade sig vara det vita vinet som jag trots allt brukar komma ihåg o tycker om: Stoneleigh från Nya Zeeland. Då blev jag änna lite full i skratt… att det kan vara så himla svårt bara för att det är blindtest. Genast smakade 1an lite bättre ;)

Men det här med viner är inte riktigt min grej. Eller, det är ju gott att dricka o det hade verkligen varit kul om jag kunde komma ihåg lite mer o visste skillnaderna. Men, jag känns som ett hopplöst fall… Mina smaklökar är inte alls med i matchen. Men jag kommer såklart köpa nåt av dessa vinerna nästa gång det passar med vitt. Jag måste ju ge det en chans till :)

IMG_1807

1, 2, 3, 4 :)

 

Taggad

Kommentera

