Periodisk fasta? Okejdå.

Idag har jag börjat äta efter metoden periodisk fasta. Erkänner att jag har fallit för hypen. Jag tänkte köra 16 timmars fasta o 8 timmars ätarfönster. Eftersom jag trivs bäst med att träna efter jobbet så får upplägget bli så här:

  • kl. 12.00-13.00: Dagens första mål. Runt 20-25 % av dagens totala energiintag.
  • kl. 16.00-17.00: Före-träningsmål. Ungefär samma som första måltiden.
  • ca kl  18-19 Träning
  • kl. 20.00-21.00: Efter-träningsmålet. Dagens största mål.

Egentligen förespråkar de flesta att man ska träna precis innan man bryter fastan, men det funkar inte riktigt med min vardag. Så jag får göra det bästa av mina förutsättningar, och då väljer jag det här upplägget. Det viktigaste för mig är att jag ska kunna lyckas hålla ”dieten” och samtidigt leva som vanligt. För stora förändringar orkar jag inte riktigt med.

Jag har läst o läst o läst o läst o läst o funderat. Men, egentligen är det inte så krångligt. Som Daniel på Styrkelabbet.se skriver: ”Vänta med att äta för mycket tills du har styrketränat, sen äter du jättemycket.” Det som lockar mig här är såklart det här med att ”äta jättemycket”, visst låter det bra? Haha! ;)

Jag är inte den som brukar mixtra med min mat. Jag gillar att äta och är en gottegris. Det jag brukar försöka tänka på är att dra ner lite på kolhydraterna men de jag äter ska vara nyttiga o långsamma. Och sen kämpar jag ju varje dag mot sötsuget. Choklad är min största last. De senaste veckorna har jag inte haft någon disciplin what so ever angående det där. Jag har ramlat tillbaka i gamla vanor och äter små sötsaker nästan varje kväll. Suck. Jag är trött på det här nu.

Jag vill att min träning, mitt slit på gymmet, ska ge resultat på min kropp. Jag vill se stark och hälsosam ut. Kanske låter lite ytligt och löjligt, men tyck det då! Jag vill att det ska synas att mina armar kan lyfta tungt och att mina ben kan springa snabbt.

Så min tanke är att jag genom att göra den här förändringen i mitt ätande ska ge kroppen en extra boost. Kanske snabba på tillväxten av mina små muskler lite och kanske även lyckas få dem lite mer synliga. Målet är inte någon speciell siffra på vågen, utan mer en känsla och hur kroppen ser ut. Jag vill försöka bli av med sötsuget och få kontroll på mina hungerkänslor som i princip styr min dag numera.

Jag tänkte inte förändra mina matvanor så mycket, jag äter bra mat, tror jag. Men jag ska såklart sluta med de onödiga sötsakerna och jag ska försöka lägga manken till när det gäller matplaneringen. Äta varierat och mycket grönsaker o proteiner.

Efter att ha läst alla positiva erfarenheter av PF så kunde jag inte längre stå emot. Jag vill prova. Så nu kör vi. Denna frukostälskande människa ska nu  lära sig att äta sitt första mål mat vid lunch. Kommer bli intressant de första dygnen och jag hoppas att jag inte kommer bli ett monster, haha!

Jag tänkte köra en månad och se hur det funkar, känns det bra fortsätter jag. Under den här tiden justerar jag träningsupplägget lite för att kunna få lite bättre effekt på gymträningen.

måndag – gym överkropp
tisdag – jogga
onsdag – gym ben
torsdag – WOD
fredag – jogga lätt
lördag – ridning (typ vila, blir iaf helt annan träning än övrigt)
söndag – gym ben

Jag ser löpningen som väldigt lätt träning nu eftersom jag bara springer 5 min intervaller  utan tidsmål och inte pressar mig särskilt hårt där pga knät, därför tror jag att det här kan funka.

Jag ska ge det här ett ärligt försök o se vad som händer. När jag skriver det här så blir det lite mer på riktigt :)

Taggad , , ,

3 thoughts on “Periodisk fasta? Okejdå.

  1. Jag har kikat lite på det, men är tveksam till om jag orkar det. (Och om det ger effekten man vill ha)? Men lycka till. Hoppas det känns bra. :-)

  2. […] då har det faktiskt, hör och häpna, gått fyra veckor sen jag bestämde mig för att prova på det här med periodisk fasta. Jag körde en 8/16-variant där jag hade […]

Kommentera

