Mina veckor med periodisk fasta

Ja, då har det faktiskt, hör och häpna, gått fyra veckor sen jag bestämde mig för att prova på det här med periodisk fasta. Jag körde en 8/16-variant där jag hade ätfönster kl 12-20 på dagarna. Alltså ingen frukost! (Lägg här in blandade förfasade reaktioner från diverse människor som ser det som en dödssynd att inte äta frukost.)

Jag, denna inbitna frukostälskare, skulle alltså anta utmaningen att försöka få kroppen att ställa om sig och inte hela tiden skrika efter mat konstant all min vakna tid. Lite överdrivet kanske, men ibland känns det så. Så fort jag vaknar – hungrig, en timma senare – lite hungrig, två timmar senare – nära-döden-hungrig. Orka hålla på så liksom!

Jag ville testa om jag kunde få någon förändring i det här beteendet. Och om det skulle hända något fysiskt med mig om jag helt enkelt lät bli att ge efter för kroppens invanda signaler.

Och det har varit tufft. Jag har ju skrivit ett par inlägg här längs vägen, gnälliga o hungriga. Och jag ska inte ljuga. Jag har varit hungrig varje förmiddag i fyra veckors tid. Så är det.

Till saken ska tilläggas att jag inte ätit strikt lchf. Men jag har dragit ner på kolhydrater, försökt äta ren mat, mycket grönsaker och slutat småäta på kvällarna. Även försökt stå emot sockersuget på vardagarna. På helgerna har jag valt att äta lite mer onyttiga saker, det har blivit mörk choklad och ibland lite smågodis. Det har alltså inte varit frågan om någon stenhård diet och jag har ätit mig väldigt mätt varje dag, 3 mål om dagen.

Kanske hade mina hungerkänslor på förmiddagarna varit mindre om jag ätit strikt lchf. Men, jag känner helt enkelt inte för att utesluta alla kolhydrater. Jag har ätit precis de grönsaker jag velat och jag har ätit mathavre, matvete och potatis i mina varma mål.

Fördelar:

Varje morgon har jag vaknat och känt mig stark i kroppen. Magen har varit platt, nöjd och glad varje morgon. Det är den största skillnaden, jag har sluppit den här uppsvällda stressade magen som ibland tvingade mig att stanna hemma en extra halvtimma på morgonen. Första veckan tappade jag rätt mycket i vikt, men det har sedan stabiliserats och nu har jag legat stadig i tre veckor.

Jag har lärt mig hantera min hunger och vet att jag kan pusha mig igenom den och ändå hitta fokus och kunna prestera på arbetet. Jag har kunnat känna att mina matvanor har varit väldigt djupt rotade, men att jag har kunnat bryta dem. Kläder sitter snyggare utan den putande magen, det har jag blivit glad av. Träningen har fungerat i princip obehindrat under tiden, med reservation för ett par tillfällen då jag känt mig lite kraftlös. Men det kan ha haft andra orsaker.

Nackdelar:

Jag har fått slåss med hungern varje dag. Ibland har det snurrat till i huvudet när jag rest mig för fort och jag har känt mig lite håglös. Jag har kanske inte varit på mitt bästa humör, men det kan även ha att göra med att jag har haft det jobbigt på andra plan i mitt liv de senaste veckorna. Jag har även behövt försvara mig mot människor som blir väldigt frustrerade när man säger att man inte äter frukost. Mest på Twitter faktiskt. Det är ju märkligt hur folk har svårt att acceptera att man väljer att testa något annat, de vill verkligen övertala en att göra likadant som de själva.

Sötsuget har varit skitjobbigt vissa kvällar, och jag har inte haft superdisciplin när det gäller det alltid. Jag erkänner att jag har stått o rotat igenom skafferiet och funnit mig själv med ett paket ”bakchoklad” i handen, alldeles lycklig. Not my finest moment… Men jag har kunnat stå emot kakan/godiset efter lunch och de allra felsta kvällar jag har inte ätit något onyttigt.

Det har ibland varit jobbigt att behöva äta ett stort mål mat efter träningen. Jag blir heeelt däckad efteråt. Dels för att jag är trött efter träningen dels för att mage har fått så mycket mat att processa. Jag har tidigare såklart alltid ätit efter träningen, men det har kanske blivit något enklare.

Men chokladsuget är större än mig vissa dagar. Fast det har ändå känts som om jag har kunnat hitta lite motståndskraft i att följa den här fastan. Jag har regler att gå efter, jag har lovat mig själv att jag ska ge det ett ärligt försök, jag vill ju inte förstöra det genom att ge efter o proppa i mig choklad i tid och otid. Jag ska iaf kunna hålla mig till att bara äta på helgen.

Så hur ska jag gå vidare?

Jag tänkte testa mig fram lite. Jag är inte helt kompis med att behöva brottas med hungern varje förmiddag. Kanske äta en mindre frukost som inte fyller upp magen så mycket, men som ändå tar bort den där snurriga, jobbiga hungerkänslan. Och jag har funderat på att äta frukosten lite senare, inte direkt när jag går upp. Jag ska fortsätta välja bra råvaror och jobba på mitt sötsug.  Jag gillar inte att förbjuda saker, det blir bara att jag frossar när jag väl får en kaka eller godisskål framför mig. Men jag måste ju även kunna låta bli. Vilja låta bli liksom.

Vill jag lägga in någon vecka eller bara ett par dagar här och där med fasta så kan jag göra det, jag klarar av det.

Jag tror att reaktionerna på periodiska fasta är väldigt personliga och alla reagerar olika. Nu har jag provat och jag kan konstatera att jag är en människa med väldigt starka vanor och en väldigt hungrig mage.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

