Skruttknät goes MR

Idag var jag o hämtade bilderna från den magnetröntgen jag och skruttknät var på förra veckan. Jag fick även med ett litet brev där det stod förklarat vad jag ser på bilderna, på riktigt läkarspråk. Så jag hade även en telefontid inbokad med en ortoped som skulle förklara läget. Tidigare hade min sjukgymnast gett mig rådet att beställa ut bilderna, ifall jag vill ha en second opinion någon gång och som han sa ”det kan vara bra att ha”. Typisk bra-att-ha-grej om du frågar mig :) Så längst ner här kan du se mitt lilla skruttknä på fina bilder.

Jag hade nästan gett upp hoppet om att doktorn faktiskt skulle ringa upp mig, när klockan passerade 4-halv 5 på eftermiddagen och jag började packa ihop mig på jobbet. Men så ringde han när jag stod och väntade på att möta upp min kompis inne i stan.

Doktor Richard hade en väldigt djup röst och var inte den som småpratade eller presenterade sig närmare än att säga ”Hej, det här var Richard. Du hade skadat knät?”. Man behöver kanske inte säga mer än så, haha, men det kändes lite märkligt.

Hur som helst, så här stod det i brevet som förklarade röntgenbilderna:

En liten partiell intrasubstansskada i främre korsbandet vid femorala infästningen kan föreligga men ingen synlig diskontinuitet. Normalt bakre korsband. Mediala och laterala menisken verkar vara u a. Patella ligger i något lateraltippat läge men ingen uppenbar chondropati. Man ser en förtjockad medial plica vilket inger misstanke om medial plicasyndrom.

Doktor Richard förklarade det som att främre korsbandet är skadat, men inte helt av, och det är bra. Menisken verkar ok, också bra. Knäskålen ligger lite i tippat läge, men inte så mycket så att det ska vara något besvär trodde han. Den här grejen som är lite förtjockad är tydligen någon sena som finns i knät och är den skadad så kan man tydligen känna att det klickar inne i knät, men det har inte jag känt av alls. Så det var ju även det positivt, för då är nog inte den skadan så stor heller. Jag googlade även det där ”medial plicasyndrom” och det verkade vara en inflammation på den här senan då antagligen som han pratade om. Men, det verkar jag ju inte ha då antar jag.

Summa kardemumma så lät doktorn rätt positiv. Han frågade om jag har ont på insidan knät och ja, det har jag ju lite då och då beroende på vad jag gör. Doktorns råd var att fortsätta rehaben genom sommaren, vilket blir typ 3 månader till, och sedan återkomma till hösten och jag fortfarande har problem. I så fall kunde det bli aktuellt med en titthålsoperation.

Och det är ju ungefär så min plan har sett ut hela tiden. Jag kör på i 6 månader allt som allt med rehab för att testa. Sen får jag göra en utvärdering igen och känna efter vad jag vill göra. Det känns bra att få reda på hur det ligger till. Att korsbandet inte är helt av gör mig såklart glad och att även menisken är bra är ju värt ett litet ‘hurra!’. Men sen vet jag ju inte riktigt vad det faktiskt är som gör att det gör lite ont då o då och varför det tar emot ibland i knät. Det kanske är något som försvinner över tiden. Ska bli intressant att visa det här för sjukgymnasten och höra vad han har för kommentar.

På en av bilderna hittade jag en mystisk pil, som kanske visar mitt trasiga korsband.

På en av bilderna hittade jag en mystisk pil, som kanske visar mitt trasiga korsband.

 

Annan cool bild på mitt knä. Kroppen liksom... sicken grej!

Annan cool bild på mitt knä. Kroppen liksom… sicken grej!

Taggad , ,

Kommentera

