Semesterplanen: Mer träning!

Semestern har anlänt, och alla planer och hopp om ett härligare liv med den. Jag ska inte göra någonting. Typ. Ni vet, när man är singel och i princip alla ens nära vänner inte är det, utan istället går med gravidmage i vädret eller springer efter 2-åringar. Sånt är mitt liv den här sommaren.

Visst hade det varit fint om jag hade kunnat få till en resa till värmen med en kär vän, men nu blidde det inte så, livet ville annorlunda, och jag ska inte gråta några tårar över det (även om jag lite bittert ser bilder på honom o hans kompisgäng festandes på Mallis på FB….) Utan istället ska jag träna som aldrig förr hade jag tänkt. Jag har ju all tid i världen, nästan.

IMG_0899

Så idag, måndag, första dagen på första semesterveckan gick jag ut o gav mig en flygande start. Morgonpromenad på 3,3 km i behagligt tempo innan frullen och nu ikväll ett tufft benpass. Jag tänkte försöka se till att köra två pass om dagen så gott det går. Och det innebär inte att jag ska pressa på o köra järnet. Utan ett av passen kan vara en promenad, en ridtur eller en kort joggingtur. Medan det andra passet ska vara tuffare o tyngre.

Dagens ben- och magpass bjöd på den här menyn:

Uppvärmning 5 min promenad, 7 min jogg i 5.5omin/km-tempo.

– bendrag i vajer, både höger o vänster ben, alla fyra riktningar.
– rörelseövningar inför knäböj, ”höftöppnare”
– knäböj, tungt 5×10 st, i pauserna körde jag blandade magövningar, 20 st rep/varv
– marklyft, tungt 5×6 st, i pauserna ännu mer magövningar som ovan
– utfall med bakre foten på bänk o stången framför mig, 3×10 per ben… aka ”lårdödaren”
– pull ups i gummiband, 4×8 st. (benen behövde vila)
– ”draken” med medicinboll, på golvet, 2×15 på varje ben, varvade med 1 min balansbräda i pauserna
–  20 st step up-hopp, 20 st skridskohopp, 20 st hopp på ett ben i sidled x 2 varv (rehab-hoppövningar för knät)
– magövning på pilatesboll. armhävningsläge med fötterna på bollen, 10 st doppa tårna på sidorna, 10 st indrag, 10 st situps x 3 varv

Svettigt värre och kändes lite som att jag kunde vrida ur kläderna efteråt, haha! Men det är härligt som bara den. Behövde verkligen kötta lite efter helgens frosseri i godis, glass, vin och allmänt halvtaskig mat.

Imorgon blir det lite ridning och sen intervallöpning på bandet+Syngergy360 på kvällen tänkte jag. Ska bli intressant om jag hade disciplinen att köra på även de dagar då solen strålar som mest. Hoppas att jag kan få till det och samtidigt hinna med att lapa sol.

Taggad , , , , , ,

Kommentera

