En lördag på Crossfit Göta

Många bloggare har redan börjat skriva om höst o höstplanering. Det blir man ju lite deppig av, minst sagt. Det är bara den 11 augusti, så det känns lite tidigt. Men, jag kan inte vara sämre utan jag har också lite plötsligt fått en plan för hösten. Eller i alla fall en liten inriktning. Det kommer bli crossfit. Mycket crossfit.

Igår var jag nämligen på besök på Crossfit Göta i Almedal. Jag gjorde slag i saken och skrev upp mig på ett prova-på-pass för att få se stället o känna av stämningen o folket. Med stora ögon och ett ännu större leende gick jag in genom porten och såg nog ut som ett barn på julafton i en leksaksfabrik eller nåt… för jag hann inte mer än att komma in så blev jag varmt mottagen av en av instruktörerna som visade mig runt.

Crossfit Göta har två ”salar” eller boxar, med riggar och all utrustning som man kan tänkas behöva. Allt det där som mitt vanliga gym saknar, wallballs, rep, ringar, rigg med stänger o stegar och annat skrot :) Lokalerna är ruffa och har en industrikänsla, hårt o tufft ;) Som det ska vara och som jag har föreställt mig.

Men om lokalerna är hårda så är människorna tvärtom. Instruktörerna som höll i dagens pass var öppna o härliga och fick hela gruppen att skratta o slappna av med en gång. De berättade om crossfit och vi gjorde en rolig uppvärmning. Sen lite mer teknikgenomgång av det vi skulle göra och sen började dagens wod. Eftersom passet var anpassat så att det skulle funka för alla, nya som lite mer erfarna, så var det ganska enkla grejer. Knees to elbow (eller så högt man nu orkade få upp knäna…), wallball, löpning, hantelsnatch o slamball. Vi körde två o två i lag. Jag blev ihopparad med en kille som hette Marcus. 14 min race, så många varv som möjligt. Jag ville ju köra högt tempo o tävla, men jag fick lugna mig lite då min teamkompis inte riktigt hade samma inställning, haha! Men det blev en skön runda och sedan avslutades passen med en tabataomgång med bålstyrka. Det var ju väldigt skönt att känna att kroppen var så pigg o stark att det här passet kändes som en walk in the park jämfört med den totala utblåsningen i torsdags.

Hur som helst…. direkt när jag kom hem från träningen gick jag in och anmälde mig till en On ramp-kurs på Göta. Jag bestämde mig där o då att det får vara värt det, även om medlemskapet sedan kostar rätt mycket pengar, mer än mitt vanliga gym, så är det värt det. För det här är något jag längtat efter så länge att få göra. On ramp-kursen måste man gå för att få träna i klubben. Det är som en grundkurs i crossfit och ger dig tekniken och teorin så att du kan genomföra din träning på ett säkert o bra sätt sedan. Det är 6 tillfällen under 2 veckor, och sedan kan man bara köra på. Jag börjar min kurs den 9e september.

Jag ska försöka få ihop mitt veckoschema så att jag både kan klämma in lite vanligt gym och lite torsdagswod och köra på Göta kanske 2-3 ggr i veckan. Nu när Zally ändå kommer rehabtränas en bra bit in på hösten, och stallet inte tar så mycket tid, så kan jag roa mig med annat.

Jag hoppas att det här kommer funka med jobbet också… Det får bli mycket planering, matburkar och packningar. Men fy satan, vad roligt det kommer bli!!!!! PEPP!

cfg

Ser ni mig? Spännis-Karin… haha ;)

Taggad , , , ,

Kommentera

