Ett uppnått mål!

I lördags var det Midnattsloppet, som jag hade som ett av mina mål när jag hade skadat knät, där i mars. Men jag grunnade ju fram och tillbaka på om det verkligen var så klokt av mig att springa en mil på asfalt när jag har dragits med lite vadproblem under sommaren och inte riktigt är uppe i den längden på just asfalt än.

Så jag tog beslutet att inte springa loppet. Vad jag istället gjorde i lördagskväll var att snöra på mig skorna med siktet inställt på 2 varv på vanliga slingan med elljusspår, och att jag skulle prova att jogga fram och tillbaka dit på asfalt, ca 7-8 km. Kändes som lagom och schysst mot vaderna.

Och så bar det av. Första biten på asfalt kändes bra, upp för monsterbacken gick okej och sedan hittade jag ett skönt tempo där benen bara gick och jag inte behövde anstränga mig så himla mycket. Det var skönt helt enkelt. Efter första varvet som kändes löjligt bra kom jag in i nåt som kanske kan liknas ”the zone”. Det var skymning o jag såg bara spåret framför mig, skogen var mörk och det var knappt någon mer än jag där. Träningsmusiken i öronen och ben som var pigga och helt utan smärta. I slutet på andra varvet hade jag bestämt mig, det ska fan bli en mil idag.

Så ner för monsterbacken igen och iväg de extra kilometrarna som krävdes. Nu fick det ju bli på asfalt och vid 8 km började det kännas lite i vaderna, men mest i vänster konstigt nog. Det är ju den högra som har krånglat mest. Så jag kände att det nog var under kontroll o trummade på. Jag var så jävla glad där jag sprang, samtidigt som det var jobbigt såklart.

När Runkeeper-mätaren slog över till de smått magiska siffrorna 10,0 km kunde jag inte hålla tillbaka glädjen utan det blev lite rop o skutt och när jag var hemma o stannade så kom det även några tårar av lättnad och lycka. Jag hade klarat mitt mål, jag var tillbaka på 10 km igen. Jag fixade det!

Jag och skruttknät o svaga vadmusklerna klarade det! 5 månader efter kryckorna så är jag tillbaka. Visst, det skiljer ett antal minuter på tiden från när jag sprang som snabbast, men det skiter jag i just nu.

Min kropp har läkt och jag är på gång. Det fungerar!

en-mil

Svettig, rödmosig, men otroligt glad löpare!

Jag skrek ut min glädje på alla sociala medier jag har :) Jag kunde inte hålla all den där glädjen inom mig alldeles själv. Och det kändes så härligt. Jag älskar verkligen att jag har så många härliga människor som stöttar och peppar och inspirerar med sin egna träning. Utan er hade jag aldrig orkar hålla på tror jag. När ni klarar era mål får jag kraft att sätta upp nya och göra likadant.

Det som bland annat fick mig att ge mig ut o springa i lördags var att jag hade anmält mig till jobbets Göteborgsvarvetgrupp i fredags. Det får alltså bli utmaningen nästa år, jag ska springa mitt första Göteborgsvarv 2014. Med skruttknät. Det kommer bli fantastiskt. Vägen dit är såklart lång och jag kommer få slita som satan för att få kroppen redo för 21 km på asfalt, men det ska gå.

gbgvarvet

Gänget som sprang för EVRY 2013

När man anmäler sig sätter man upp en måltid, men för mig spelar den faktiskt inte så stor roll. För mig kommer det bara handla om att genomföra det. För jag vet inte hur min form kommer vara där i maj, om knät fortfarande är på gott humör. Jag kommer inte riskera att bli ännu mer skadad om jag nu börjar tvivla på min förmåga. Det är det inte värt. Men jag ska fan göra allt jag kan fram tills dess.

Men för er som undrar så satte jag upp 2.10 som måltid, dvs ungefär 6 min/km-tempo. Lugnt o fint alltså. Det var vad jag sprang milen på nu i lördags, så det ska nog kunna gå. Lyckas jag med snabbare så är det verkligen en bonus, jag kör utan press!

266

Taggad , , , ,

Kommentera

