Dubbelpass och 10 km kick off

Dagen började 07:30 imorse när jag efter en ganska dålig nattsömn vaknade lite extra tidigt för att få i mig lite frukost innan on ramp-passet som började kl 9. Av någon anledning vaknade jag vid 2 i natt och sen fick jag ligga o lyssna på när grannen hade sex. Hon låter så jävla mycket den kvinnan!

Anyway… iväg till Crossfit Göta för on ramp. Idag blev det genomgång av deadlift och wallball. Mest deadlift. Jag ville spara lite på krafterna så jag körde med lätt vikt och få repetitioner. Men dagens wod var väldigt rolig, så då var det svårt att hålla igen :) Vi teamade och tävlade med den andra on ramp-gruppen i en wod som bestod av 5 varv med 5 deadlift och 10 burpees. Vi körde två och två där vi turades om att göra lyften och sedan gjorde man burpees samtidigt. Kul, peppande och snabbt! Min grupp, the A-team, vann såklart ;) Vi är grymma! Här är hela gänget:

teamwod

 

Sen skyndade jag mig hem, stoppade i mig en tidig lunch och vilade i några timmar. För på dagens schema stod även Jubileumsloppet. 10 km runt Göteborgs hamnkanal, från fastlandet via Älvsborgsbron bort till Lindholmen.

Skärmavbild 2013-09-14 kl. 17.16.02

Jag ville testa kroppen på asfalt. Eftersom det inte blev något riktigt Midnattslopp, så var det här the next best thing. Och jag ser det även som en kick off inför satsningen mot Göteborgsvarvet nästa år. Känns som en bra grej att provspringa bron och miljön runt omkring.

Efter några timmar vila kändes kroppen fräsch och bra. Men jag vet ju aldrig hur vaderna kommer reagera. Väl på startlinjen var jag taggad. Men jag hade en tydlig o bestämd plan: absolut ingen press eller rusning, ta mig runt i ett behagligt tempo och öka lite på slutet om kroppen är med på noterna.

1-4 km var lite tröga, fick håll nästan direkt. Många sprang förbi mig direkt och det kändes som om man hamnade sist, haha! Fick påminna mig själv om planen hela tiden. Sen kom första stigningen upp mot brofästet. Där var det många som började gå. Men det fanns inte på kartan för mig, korta steget, försök håll jämnt tempo och bara tugga på, meter för meter. Det kändes bra hela vägen. Aldrig en tanke på att ”Satanshelvette vad jobbigt”. Det är väldigt peppande att springa förbi alla som går, en mental boost som ger extra kraft. Väl uppe på bron och på väg ner var det aldrig några problem. Jag flög fram, vid 7-8 km kändes kroppen oförskämt pigg och jag försökte öka tempot lite, sprang förbi många igen. Kändes väldigt kul, jag vinkade till publiken och sprang med ett brett leende. Vid 9 km är det ju alltid lite tuffare, den sista biten känns väldigt lång och det är ganska trötta ben. Men jag försökte verkligen hålla takten och tänja ut lite på steglängden. Jag tittade på klockan o såg att jag skulle kunna ha en chans att klara 55 min om jag bara ökade o spurtade sista biten, men det gick inte…

Till slut såg man målet! Men raksträckan var väldigt lång…. hade behövt en rejäl hejarklack sista 200 m. Men upploppet är ändå alltid härligt, det var mycket folk och nu stod Crossfit Göta-gänget där o hejade på också vilket gjorde mig så glad :) Mållinjen var otroooligt skön att passera. Jag var SÅÅÅ nöjd! Kroppen var helt fri från smärta och jag hade använt krafterna helt enligt planen. Jag var trött och väldigt svettig, men det var ingen total utpumpning. Jag klockade in på 56:40, vilket jag är nöjd med.

Det känns väldigt inspirerande att kunna fortsätta hösten nu med vetskapen att jag klarar asfalten utan problem. En trygghet liksom. Nu måste jag bara jobba med distansen och komma upp mot 15 km, sakta men säkert. Det ska nog gå.

Och det var himla kul att kroppen pallade den här dagen. Jag var lite orolig för dubbla pass, men det var inga problem. Skönt att tuff träning ger resultat. Nu är det bara att fortsätta.

jubileumsloppet

Rödmosiga, svettiga men väldigt nöjda! Min partner in crime, the one and only Fine :)

Taggad , , , , , ,

Kommentera

