Upp å ner, ner å upp och lite hopp å skutt

Dags för näst sista on ramp-passet. Det blev ett ganska spretigt pass, med lite blandade övningar. Men till slut mynnade det ut i en otroligt jobbig omgång för axlarna.

Som uppvärmning blev det stretcha o tänja som vanligt och hopprep. Hopprepet är klurigt, eller ja, bara hoppa vanliga enkla går väl an, men det här med double unders är ju skitsvårt!

Sen gick vi över till lite progressioner av handståendeövningar. Typ hunden, enklaste nivån, sen med fötterna på en hög låda så det blir lite pik-känsla. Mycket bra träning för att få lite vana på att vara uppåner. Därefter var det dags mot väggen. Först wallclimbers, alltså gå upp med magen mot väggen, den är tung men funkar bra. Sedan det svåraste: ”vanligt” handstående. Kicka upp med ena benet före i något slags tre-stegs-tänk, svårt att beskriva i text såklart, men det funkade rätt bra. Mer och mer fart för varje kick man gör, på tredje försöket var jag iaf uppe o nuddade väggen med ena benet. Men där tog det stopp. Istället fick instruktör Johan ge mig en liten hjälpande hand o fick upp båda mina ben mot väggen i sista kicken. Så jag fick känna på det och stod där en liten stund och var väldigt nöjd :) Men jag har en liten bit kvar för att klara mig själv.

Vi fortsatte med kippingövningar. Först på golvet – hollow rock och ängel. Kanske låter konstigt, men man fick till ”tänket” väldigt bra på det viset, spänna kroppen och på så vis skapa en båge framåt o bakåt. Sen hängde vi upp oss i riggen och övade på ”kipp-svängen” hängandes.

Själva woden idag bestod av 10 min AMRAP av 3 wallclimbers, 10 m utfallsgång med viktplatta över huvudet, 9 knees to elbow (eller så nära det vi kunde med hjälp av kippingrörelsen). FY tusan vad den sög i axlarna!! De där 3 wallclimbers:arna var mördande jobbiga och de sista blev inte vackra ska ni veta…. minst en halvmeter kvar till vägen och stapplande armar. Mord!!

magnesiumhink

Magnesium var gott att ha när man hängde så mycket i riggen, men gör också att skavet i händerna blir lite värre… Men man ser rätt hård och cool ut ;)

Det var många roliga grejer idag och det var riktigt kul att få prova på kipping-grejen lite ordentligt, fick beröm för bra teknik (älskar sånt!) så det ska nog kunna bli något av det när jag fått lite ordning på pull ups. Och så var det såklart skönt att få komma upp i det där jävla handståendet tillslut.

Känner att målet fram till jul får vara att jobba vidare på pull ups, så att jag kan göra iaf typ 2-3 strikta själv, hade varit grymt! Och sedan få till kipping-grejen med knees 2 elbows och vidare. Handstående hade varit kul att fixa också, men jag får se… svårt att öva på känner jag. Handlar så mkt om att våga.

Men fy bubblan vad det här är roligt! :D Love, love, love!

Taggad , , , ,

Kommentera

