Spegel, spegel…

Gjorde ett besök på mitt vanliga gym igår, himla kul :) Körde lite löpband, Synergy o kettlebell, alltså en ordentlig genomkörare av hela kroppen. Väldigt skönt då denna lekamen skriker av träningsvärk.

På Synergyn fick vi ordentligt att bita i med 3 cirklar som skulle klaras av på 5 min vardera. Flåsigt o tungt. Thrusters-stege kan man inte skoja bort liksom, den svider. Och sedan var det bland annat lite toes 2 bar (som blir mer bara lite allmänt häng o släng i stången för min del, haha), rodd i TRX, burpees, KB svingar, KB squats  o wallball. Man bara kör o så är det över till slut, märkligt nog… hur jävla jobbigt det än är så tar det slut.

Att sedan gå in i salen med speglar o köra kettlebell var himla roligt! Jag kände att det var längesedan jag tränade med spegel framför mig, det gör sån skillnad för tekniken. Om man ska jämföra lite så är Göta bra på så många sätt, men när det kommer till KB så är det faktiskt inte så bra tycker jag. De har bara stora klot, alltså en 8 kg och en 32 kg är lika stor, vilket gör det lite svårt ibland. Stora starka grabbar har kanske inga problem, men för lite mindre personer kan det bli lite knöligt. Kloten är stora o lite svåra att hantera när man ska upp o snatcha eller svinga mellan benen. Kanske är det en vana, eftersom jag kört med mindre klot på Elixia o nu får köra med större… Och sen är det ju mycket teknik så det känns helt enkelt tryggt att kunna checka i en spegel. Det här gäller ju iofs fler moment än just KB, men ja… olympiska lyften blir också väldigt mycket bättre med spegel.

Kanske är jag bara lite för inbiten på vanliga gym o har tappat grejen med att ”känna in rörelsen” i kroppen. Att kunna rätta till kroppen bara på känsla o inte på vad jag ser i spegeln. Det är nyttigt att köra utan spegel också såklart, just för att man vågar lita på känslan mer och blir lite modigare. Men det är ju tusen gånger lättare att köra på o rätta sig själv när man har spegel, i långa loppet känns det som rätt viktigt.
Instruktörerna på Göta hjälper ju till väldigt bra såklart, men de har bara två ögon o när man är 10 personer på ett pass så kan de helt enkelt inte hinna med att fixa till alla innan övningen är slut. Vad jag försöker säga är nog att även CF-boxarna hade mått bra av en spegel helt enkelt, även om det verkar ta emot av någon anledning.

Taggad , , ,

Kommentera

