Maxad styrka

Helgen har varit lugn o lite tråkig. Eller ja… inget utöver det vanliga liksom. Det var meningen att det bland annat skulle bli fika o mys på stan med en vän, men efter missuppfattningar med tider och en väldigt sen ombokning o lite mer tjafs så blev det ingenting o ett kort hejdå. Typ. Sånt där smådrama orkar jag inte med. Men det blev lite dämpad stämning på helgen, tråkigt nog. Så, istället har jag tränat o myst med Zally och haft en rätt fin helg ändå :) Zally gjorde glada små pip o krumbukter så som bara hon kan. Älskar henne!

zally-mys

En mysig höstpromenad

Fredagens pass på Göta bjöd på tunga back squats i en serie på 5,5,5,3,3,3 repetitioner i kombination med 3 explosiva push ups, alltså långsamt ner o snabbt upp. Nu minns jag inte riktigt vilken vikt jag kom upp på men jag tror det blev 57 kg…  kanske? Äh, det är inte så noga. Tunga repetitioner var det i alla fall. Sen rev vi av en ganska lätt metcon med 8 min amrap med 5 sumo squats med kettlebell, 10 russian swings o 15 sit ups. Och sen fick vi en liten go after bash med biceps curls, 7 upper half, 7 lower half, 7 all the way. Med 20 kg stång. Brände gött som vanligt.

fredag-wod

Stora biceps blev det :)

När jag kom hem kände jag att jag nog behövde ett ordentligt pass även på lördagen, såg fram emot en riktig genomkörare när jag bokade in mig på ett morgonpass på Götas nya box i Masthugget.

Men… nu blev det inte riktigt så, haha :) När jag kom till den nya fina lokalen, som för övrigt känns himla fräsch o lyxig (om man nu tycker att det är lyxigt med ett stort omklädningsrum med riktiga duschar o inte bara ett litet kryp-in med en duschkabin som det är på Lyckholms-boxen, hehe..), så stod dagens wod på tavlan: 1 RM front squat, 1 RM press, 1 RM power clean. Det var allt. Ingen metcon alls alltså. Jag blev lite besviken eftersom jag längtade efter en pulshöjare. Men… samtidigt skulle det ju bli lite kul att prova att maxa på övningar jag aldrig maxat förut, som front squat o power clean.

lördag-wod

Maxat vare här!

Så, det var bara att köra på, öka på successivt så att man till slut gör 1 rep på maxvikt. Front squat är ju lite annan balans än back squat, men jag var nog lite seg sen alla repetitionerna dagen innan. Så det blev 55 kg till slut, vi fick lite bråttom också eftersom vi skulle köra varje övning i 15 min o jobbade i team om 2-3 personer på varje stång. Jag hade hade kanske klarat tyngre om vi haft mer tid. Axelpressen gick bättre, lite fräschare muskler där, så till min stora glädje kunde jag pressa 32,5 kg där. Senast jag testade att maxa fick jag upp 27 kg. Så det satt fint :) Jag gjorde försök på 35 kg också, men jag kom ingenstans, haha!

Nästa övning var power cleans, alltså en frivändning där jag börjar med stången på golvet o rycker upp den i en frivändning kan man säga, så att stången hamnar i rack position. Äsch, det blir sån svengelska :) Men, iaf, en av mina favoriter måste jag säga. Det är mycket power, mycket teknik, explosivt och ja… skoj! Jag kände mig stark här o blev den som tog mest i vår lilla grupp på tre. Mycket nöjd ;) Även om 45 kg kanske inte är så mycket att skryta med så kändes det bra. Testade även på 47,5 kg, men då fick jag inte tillräckligt med fart på stången för att hinna under.

Gick från passet med gott humör, men fortfarande med ett sug efter en ordentlig pulshöjare. Aldrig kan man vara nöjd… Så idag blev det lite löpning. Hade tänkt ett lugnt långt pass, kanske 10-12 km. Fick med mig en kompis ut o vi sprang i skogarna kring Gunnebo slott. Himla fint, men tyvärr dåligt märkt, så det blev bara 7 km. Och mina lår hade inte mycket krut i sig efter all styrketräning, så det kanske var lika bra.

Nu laddar jag om för en ny go vecka. Hoppas på en rivstart på Göta imorgon!

Taggad , ,

Kommentera

