Repklättring och en fredagsstege

Vilken härlig fredag det blev tillslut! På jobbet efter lunch var jag nästan redo att lägga mig o sova under skrivbordet :) Så himla trött efter en sen torsdagskväll med jobbet o kundpub. Men, när jag läste på Götas webbsida vad dagens wod skulle bestå av blev jag så löjligt pepp. Repklättring!!! Jag har aldrig gjort det, men det ser ju himla kul ut och jag har länge velat lära mig. Hur svårt kan det va liksom?!

Så här såg woden ut:

Gymnastik:
1 Ropeclimb
5 decksquat till boxhopp
5 varv

Metcon:
Couplet stege, 2,4,6,8… 6 min av
Power clean 60/40 kg
Shuttle run över salen, hoppa över stången varje gång

Afterbash: ABS!
3 varv av
5 strikta T2B
15 viktade abmat crunches
20 sek L-sit på KB

Efter en uppvärmning med en omgång gammal hederlig spökboll så blev det lite kullerbyttor och hjulningar. Tyvärr gillade inte min nacke det där alls. Nackspärren kom som på beställning efter några bakåtkullerbyttor :( Så jag fick genomföra passet så gott jag kunde ändå. Som tur vad så skulle vi ju inte lyfta något över huvudet under dagens pass.

Repklättringen gick alldeles utmärkt med ont i nacken i alla fall :) Mina Merrell-skor var helt perfekta att klättra med. Man fick bara se till att de var hårt snörade. När jag väl fattat grejen så var det bara att försöka ta repet med så får omtag som möjligt, så jäkla kul! Kunde nog hoppat upp o ner där hur länge som helst :) Men höger benet, som fick jobba hårdast, började skaka efter 4-5 vändor. Ovana rörelser, men det gick fort att lära sig.

rep_fredag

Stegen som vi körde sen var ruskig. Jag pallade inte 40 kg på stången, det fick bli 37,5. Men det var tungt nog. Hade lite svårt att hålla tempot uppe i power cleansen och hann ”bara” med 10+4 varv. Mjölksyran satt tungt i benen när man skulle börja varje omgång av shuttle run. Det var väldigt roligt, men ganska smärtsamt. Mina nyckelben är mer blågröna än hudfärgade idag…. det blev några tunga landningar med stången.

Avslutande magövningar gick okej, fick ta det lite försiktigt med nacken i situpsen så jag använde inte abmat. Och T2B kan jag ju inte… så det fick bli så högt jag kunde med knäna, vilket inte heller är så högt… men, ja.. det kändes ju i alla fall. Som vanligt är jag avis på de som fixar sånt där.

Skulle väldigt gärna vilja ha tips på övningar som gör att man blir starkare i bålen, så att jag någon gång i framtiden kommer fixa en T2B eller iaf en K2E. Och hur lång tid tar det att lära sig sånt egentligen? Är det lika hopplöst som en pull up? Hur som helst så blir jag frustrerad.

Men jag tar med mig den väldigt roliga repklättringen och riktigt gött köttande på metcon. På måndag är det jag som ringer till en osteopat o får tid för att undersöka vad som händer i min nacke. Suck.

fredags_rep

Det blev ett väldigt roligt gruppfoto, haha! Vi e lite all over the place.

Taggad , , ,

Kommentera

