Rekorddagen

En del kanske ligger o tänker på livets stora frågor eller försöker lösa problem och grubblerier precis innan man ska somna en lördagskväll. Jag låg o tänkte på vad jag skulle ge mig själv för löputmaning. Kom fram till att jag nog skulle försöka slå mitt längdrekord på 12 km, det var ungefär ett år gammalt så det kändes som att det var hög tid att göra något åt det. Också med tanke på det hägrande Göteborgsvarvet som ligger o lurar där borta på andra sidan vinterhelvettet.

Jag känner väl ingen stress egentligen inför varvet. Men jag behöver bygga upp mig mentalt, så att jag förstår själv att jag kommer kunna fixa det där jävla 21 km-loppet. Därför behöver jag redan nu får lite längd i benen. Men jag tänker också att det är lika bra att börja vänja benen vid lite långpass då o då…

Sagt och gjort. När jag låg där o funderade kom jag fram till att 8an i Skatås är en lämplig bana att springa långt på, den är rätt så platt och okomplicerad. Och två varv blir alltså 16 km, vilket känns som en bra start på min långdistanskarriär. Om det nu blir någon sådan…

På söndagsmorgonen studsade jag upp ur sängen, stärkt av den extra vintertidstimmen. Åt frukost o laddade med att städa lägenheten o diska. Vädret var bra, inget regn, nästan 15 grader varmt, men rätt så stark vind. Medvind, tänkte jag :)

Planen var att hålla ett lugnt tempo, behagligt tempo, vilket för mig innebär runt 6 min/km. Där vet jag att jag kan hålla mig o nöta på rätt länge, lite som i trans. My comfortzone. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att springa 16 km, så tiden var helt oväsentlig.
Första varvet kändes bra, hittade tempot och trummade på. Tänkte mest på hur det skulle kännas när jag var på samma ställe nästa varv… hur trött skulle jag vara? Hur skulle benen kännas? När jag väl kom till rundningsmärket så tog jag en liten promenadpaus o fyllde på med en liten slurk av en energigel som jag faktiskt, för första gången i livet, hade tagit med mig. Kändes väldigt seriöst. Sen var det bara att fortsätta. Vid 10 kändes det okej. Vid 12-13 hände något och kroppen började göra ont. Vaderna ömmade och trampdynan på högerfoten gjorde lite ont varje steg. Jag blev törstig. Jättetörstig. Så jag fick stanna till vid en porlande bäck o ta några slurkar, tänkte tanken att nu kommer jag väl få magknip o dö eller nåt…. men det var det värt. Men det var nog rent o fint vatten, för jag har inte känt av någonting :)

Jag fick ta 2-3 små minipauser till, bara gå typ två lyktstolpar o få bort lite av den stumma känslan i benen, men det kändes ändå förvånansvärt bra. Jag peppade mig själv och förhandlade mig fram till att få gå lite i sista backen, om det kändes nödvändigt, men att jag sedan skulle trampa på sista biten in i mål. Och det gick. Benen var stumma, ländryggen gjorde lite ont, vaderna gjorde ont, fötterna var ömma. Men jag var så jäkla nöjd med mig själv! Jag hade gett mig själv en utmaning och så bara gjorde jag det. Älskar den känslan! Man kan lätt bli beroende av den, att klara av grejer liksom :)

Sluttiden blev 1:39 med ett snitt på 6 min/km, alltså exakt enligt plan. Kul!

2013-10-28 karta2013-10-28-splits

Idag känns benen väldigt stela. Baksida lår är liksom för korta och är öm i knävecken. Men det känns ändå som om kroppen hade mått bra av lite värme idag, så det får bli gym eller wod på Elixia eftersom Göta har stormstängt. Problemet är ju att wod-passet börjar lite sent… kan ju hända att stormen har fått fart då. Jaja… det ordnar sig nog.

 

Taggad , ,

One thought on “Rekorddagen

  1. […] tid i nästa vecka, en 10-15 minuter i taget. Jag minns hur ont jag hade i kroppen när jag sprang 16 km i höstas, så att bygga upp till det igen och kunna springa det med lite mindre smärta hade ju varit […]

Kommentera

