3,5 ton, bulor och stege.

Jag skriver ju mest ner det här för min egen skull, men är det någon som orkar ta sig igenom en lång text med mina små reflektioner över veckans pass, så varsego :)

Den här veckan har jag som vanligt fått prova på flera saker jag aldrig gjort förut. Det är så kul att det bara fortsätter dyka upp övningar jag aldrig gjort även om jag har kört rätt länge nu, om man räknar med passen på Elixia.

I måndags var det mycket lyft, killarna skulle lyfta 5000 kg, tjejerna 3500 kg och man fick välja att göra det antingen i back squat eller deadlift, men man skulle försöka göra det så effektivt som möjligt. Som en bonus skulle vi även göra lika många push ups efteråt. Och det kändes nästan som det tuffaste, haha! Jag valde deadlift med 60 kg och fick då köra 59 st repetitioner. När det var avklarat var det bara ner på golvet o mata på, jag orkade bara några st på tårna, sen blev det knäna. Armarna var som gelé. Som uppvärmning eller vad man ska säga till det här passet så körde vi massa handstående, och det kändes väldigt nyttigt för mig. Måste få in vanan att vara upp o ner och få upp styrkan i rörligheten i axlarna.

IMG_1700

Glada efter tusentals, lätta kilon :)

Andra passet för veckan bjöd på pull ups och ”Flyttgubben”. Jag tog ett tunnare gummiband än jag brukar och kunde köra 5×5 pull ups i riggen, blev så jäkla glad! Stort kliv framåt, men såklart långt kvar till the real deal… Resten av passet jobbade vi 2 o 2 och hade med oss en box vad vi än gjorde. De stora trälådorna är inte alltid så samarbetsvilliga, men det gick rätt bra. Förutom att jag, efter att ha gjort 30 squats med boxen mellan oss fick sån mjölksyra i benen, att jag störtade med ena smalbenet rätt in i boxen när vi sedan skulle göra boxjumps. Klantigt. Resultatet blev ju såklart rejäla bulor och avhyvlad hud. Mums. Det var ett pass med mkt kondition och mycket hopp. Kändes bra att få träna knät lite ordentligt, det svara väldigt bra på ”hoppträning” numera. Sista delen i metconen var burpee boxjumps och av någon anledning hade jag sjukt mkt energi kvar i kroppen så jag speedade på allt jag hade, underbar känsla! Afterbash blev magträning och vi låg som i en GHD-magmaskin, benen på lådan o kompisen hänger över benen för att låsa fast dem o sedan gör man sit ups ner till golvet o hela vägen upp. Läskigt i början, men efter några vändor fick jag lite kläm på det.

IMG_1709

Flyttgubbe-gänget

Fredagens styrke/teknik-del var dips i ringar, ännu en ny övning jag aldrig provat på. Vi fick lära oss lite progressioner med gummiband och jag valde att köra med ett tunt gummiband som hjälpte till att lyfta lite. Men det kändes väldigt bra ändå och jag kände mig stark, kul!

Gårdagens pass var tufft, en variant på benchmark-passet ”Linda”. Stege 10->1, front squat, power clean o gummibands push ups. Det gällde först att hitta en vikt som man klarade att ta i både squat o cleans, jag bestämde mig för 30 kg. Det kändes som en evighetslång metcon, stegen tog aldrig slut och det var skitsvårt att hålla räkningen… var jag på 6:or eller 5:or? Allting snurrade i huvudet där någonstans i mitten. Låren segade, handlederna sved och nyckelbenen fick hårda landningar med stången. Jag räknade efter o kom fram till att en sån här steg blir 55 st reps per övning. 55 st front squats känns i låren idag vill jag meddela. Och syns på nyckelbenen, haha! Det tog 12.45 min för mig att bli klar o efteråt fick jag ligga på golvet o få lite kontroll på andningen igen. Satan i gatan va den satt gött! Men den var tuff, både fysiskt o mentalt. Och då är RX av ”Linda” egentligen med myyycket tyngre vikter. Herregud, vilka tokigheter.

Annonser
Taggad ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: