Skittråkigt, dötrist och asjobbigt

Löpning. Varför envisas man med det? Jag är inne i en rätt svår period där jag kämpar med löpningen. Jag har sagt till mig själv att jag bara ska underhålla den under vintern, springa 1-2 gånger i veckan. Ett långpass utan tidspress och ett kort snabbt, med lite intervaller. Oftast blir det långa utomhus på helgen och det korta inne på gymmet på löpbandet. Det där korta 30 min-passet brukar ofta gå rätt bra och jag bara gör det liksom, där kan jag snurra upp farten. Senaste veckorna har jag kört rätt långa intervaller, 4-5 min med lite vila emellan.

Men så har vi de där långpassen…. Det tar emot. Eller, jag kan faktiskt vara lite pepp när jag väl bestämt mig, vädret är okej och kroppen känns bra (dvs när jag inte kört slut på benen på crossfit-passen i veckan…). Men när jag väl sen kommer ut och börjar springa o känner hur tung kroppen känns i backarna och hur stumt det är de där sista 2 km så har jag såååå svårt att hålla farten uppe.

Jag sjunker tillbaka i något slags bekvämlighetstempo, som ligger 30 sek bakom den km-tid jag skulle vilja ha, och jag gör det av ren överlevnad typ. Istället för att börja gå. Jag kämpar med tankarna och vill helst bara sluta springa. Jag brukar inte ha ont någonstans, men benen känns blytunga. Här är min runda som jag sprang igår, och tiderna är väl ingen katastrof på något sätt, men känslan i kroppen är inte rolig… Och visst, det är en ganska kuperad slinga jag springer där uppe på berget, men ändå…. skitlöpning.

 

2013-12-02 08-54-39

 

2013-12-02 08-55-23

Jag minns att det fanns en tid (nån gång för länge sen….)då jag kände mig ganska snabb och lätt, att det liksom hade släppt lite. Men nu känns det som om jag är tillbaka i det där tunga igen. Det som gör löpningen så jävla tråkigt. Kanske är det smällar jag får ta när jag väljer att inte satsa på löpningen utan bara vill hålla igång den för att underlätta uppbyggnaden mot varvet sen när vi börjar gå mot vår. Och så har det väl med att göra att jag inte får riktigt samma kick av löpningen som jag får av crossfit-passen. Där är det liksom direkt belöning, inom 15 min. När man är ute o springer får man vänta i en timma på att få känna det där sköna, goa i kroppen. Om jag ska träna så väljer jag crossfit alla dagar i veckan. Men jag tvingar mig till att springa, bara för att jag vet att jag kommer bli så arg på mig själv om jag håller upp nu i vinter och sen ska sätta igång igen…

I februari får det vara slut med mysjoggandet och dålig löp-disciplin. Då hoppar jag på jogg.se’s träningsprogram för halvmaran… får se om det går att hålla motivationen uppe för löpningen då, eller om jag bara vill träna crossfit istället, haha!

Alla tips för att göra löpningen lite roligare tas emot tacksamt. Men kom inte med nån jävla fartlek. Det är inte roligt. Lika mycket som frukt inte är godis. Hade helst velat gå ner några kilo i vikt (för att göra mig lite lättare att släpa på) och på något mirakulöst sätt göra att den tuffa crossfitträningen inte känns så mycket i kroppen när jag ska springa :)

Taggad , , ,

2 thoughts on “Skittråkigt, dötrist och asjobbigt

  1. Raz skriver:

    Du kanske skulle testa att springa A-B ist. för runt runt. Det gjorde jag ibland när jag bodde i Sthlm och kunde nyttja utbyggd kollektivtrafik. Visst, hela passet med hemfärd tar lite längre tid men det kan det vara värt om man fått springa till nya ställen.

    • Karinmedk skriver:

      Men jag tror inte att det är variationen som är problemet. Jag trivs bäst när jag vet hur sträckan ser ut och jag kan planera hur mycket jag ska ta ut mig för att hålla in i mål typ. Men, visst, kanske ska prova varianten att åka iväg någonstans och sen springa hem.

Kommentera

