CrossFit Göta Throwdown för Röda Korset & Filippinerna

Det här kommer kanske bli ett jättelångt inlägg, men oj vilken fantastisk dag det blev! Min första CF-tävling, here we go!

Vi började med inregistrering och hämta ut den specialtrycka t-shirten för dagens event, och sen bara en lång nervös väntan på att första woden skulle avslöjas :) 60 glada atleter och ett gäng härliga roddare, fikafixare och domare.

Så blev det dags för första briefen. Tadaaa! En go metcon med mycket power cleans, därav namnet ”Clean this mess up”.

wod-1

Min första reaktion vad att vikterna var tuffa. Jag har inte cleanat mer än 45-47 kg innan, fast det var ju ett tag sen jag maxade… men ändå. Jag och min teamkompis Emma kom fram till att vi skulle skala ner den enligt anvisningarna, -10 kg.
Så vår lyftserie skulle bli 30, 35, 40, 50. Vi motiverade sänkningen med att det skulle bli mycket roligare om vi kunde köra lite tempo och dessutom ville vi orka med KTE o TTB.

Vi blåste på och delade repsen lika mellan oss. Laterala burpees över stången är inget konstigt, men vi ville inte köra på för snabbt så att pulsen stack iväg för hårt. KTE var lite sega, men jag tror vi hade en ganska ”tillåtande” domare, så tack för att det inte blev så många ”no rep” här. 35 kg cleans var inga problem alls. Upp i riggen igen o dags för TTB. Här gick det lite långsammare, både jag o Emma var tvungna att hitta rätta tajmingen hela tiden. Emma fastnade lite, så jag körde lite fler reps här, jag börjar få lite fart på min TTB :) Att cleana 40 kg var lite tungt, men jag fick ett sjukt adrenalinpåslag och kunde köra samma tempo som på 35 kg. Emma hade det lite jobbigt, så jag tog några reps för henne. Vi hann med våra burpees och skulle preciiiis upp och köra pull ups när vi hör speakern ropa ”-TIME!” … och vi fick ge oss… Ändå nöjda med resultatet. Hade vi kört RX så hade vi nog tvingats till lägre tempo. Men jag hade en grymt bra känsla, så det hade varit kul att testa RX ändå, men, men…

Dags att ladda om för nästa utmaning. Lite mellis i magen, stretch, vila, vatten, pepp talk….

Sen kom wod 2: En front squat-stege! Dags att plocka fram musklerna och kötta.

wod-2

Vi hade 1 minut på varje station och för att få gå vidare till nästa vikt skulle vi göra 20 reps inom minuten. Sedan hade vi 10 sek för att rotera till nästa station. Det här blev en spännande upplevelse. Tjejvikterna kändes ganska låga, börja på 25 kg liksom… hm. Men, men, desto mer poäng till oss, hehe! 25, 30 o 35 kg gick skitbra. Vi körde 10 reps var, Emma började o jag avslutade. På 40 kg började det kännas i benen… Repsen tog längre tid och tillslut hade jag typ 10 sekunder kvar o 2-3 reps, vilket gjorde mig sjukt stressad och jag fick kämpa som fan! Men jag gjorde det! Vi klarade oss vidare till 50 kg! Där började Emma med några reps, minns inte hur många typ 3 kanske, sen hann jag med några och så körde Emma tills tiden tog slut. Vi fick ihop 11 st på 50 kg. Benen var helt skakis, men vi var nöjda. Det visade sig att vi hade gjort jättebra ifrån oss, just på denna woden kom vi 7a av 30 lag! Fantastisk!

Efter den här lårköttfärsen fick vi lite längre lunchpaus och vila. Och med det här goa gänget i boxen så blev det härliga lunchprat och analyser av wodarna vi gjort. Och såklart spekulationer om vad som skulle komma härnäst. Älskar den här gemenskapen och att folk är så öppna och supertrevliga.

Men så kom den då, tredje woden, och det blev en chipper som de flesta gissat på.

wod-3

Och en ganska saftig sådan också. Vi blev tvungna att skala den här också, då varken jag eller Emma skulle kunna fixa 10 strikta pull ups var, så vi gjorde dem genom att supporta varandra i ryggen. Men resten körde vi enligt schemat, fast 150 SU istället för 50 DU.

Armhävningarna var inget konstigt, men de gick lite långsamt. Deadlift var tungt, men själva lyftandet var inte det värsta utan det var att stå o hålla stången medan den andre jobbade.
På wallballsen blev jag skyldig till 3 st ”no rep” för jag inte fick till studsen i väggen ordentligt, jävla skit. Och även här var ”vilopositionen” värre än jobbet… hålla bolljäveln ovanför huvudet. Pull upsen tog vi oss igenom, med mycket vilja och en del besvär. Jag var väääldigt trött i armarna, så det kändes som om Emma fick lyfta hela mig, haha! Men hon var stabil o gjorde sina reps snyggt. Hopprepet gick bra, för en gång skulle lyckades jag hålla i singlarna ordentligt utan att trassla till repet, skönt!
Sen kom pressarna över huvudet, som jag på förhand inte trodde skulle bli det värsta, men… det blev det. Emma var stabil och gjorde sina reps utan problem men jag fick kämpa upp stången. Fick vila och ta om, hur mycket jag än försökte pusha upp dem så gick det sååå långsamt. Boxhoppen gick rätt smidigt, och blev nästan som en liten andningspaus… eller ja…
KB-svingarna kändes bra, handväxlingarna var lite luriga pga väldigt svettiga händer men jag fixade det. Emma däremot fick kämpa lite och råkade dessutom tappa sitt klot! Missade mig med typ 5 cm, haha! Återigen var det vilopositionen som var jobbig, att hålla klotet i rack, satan i gatan…. Och att en riva av sista 50 airsquats var inte jättehärligt, men konstigt nog en underbar känsla ändå.

På de två sista momenten, svingarna o air squat så var det bara jag o Emma kvar i vårt heat, hopplöst sista lag :) Men som vanligt får de som är sist de mesta applåderna och peppandet. De sista squatsen gjorde jag med ett stort leende trots att jag var helt slut, så jävla gött var det.

team

Jag är jättenöjd med min prestation och hade så himla roligt! Emma och jag ett grymt bra lag, vi var på samma nivå, kunde pusha varandra, kommunicerade o fick alla wodarna att flyta på. Det var liksom skitsamma att vi inte kunde köra RX, vi tävlade mot oss själva och de andra som var på vår nivå. Och vi fick precis lika många high five när vi gick genom publiken efter avslutad wod, precis lika mycket pepp som de allra bästa.

Hela gänget på Göta är helt fantastiska. Eventet var jättebra organiserat och wodarna var på en bra nivå, vi som var nybörjarlag kom sist hela tiden :) Men man blev SJUKT taggad o inspirerad att genast sätta nya mål och komma tillbaka nästa tävling och rocka den där jävla skivstången, pull upsen och DU! Kommer nog aldrig bli så här full med träningsinspiration som jag är just nu.

När de tre bästa lagen skulle damma av finalen så var det bara att luta sig tillbaka och njuta av förstklassig underhållning. Det som var riktigt häftigt var att det var ett rent tjejlag, ett killag och ett mixat lag som gått till final. Härligt när det blir så blandat!

Final-woden bestod av 6 varv av 150 m rodd, 25 DU, 5 squat clean 50/35, 1 rope climb, 7 handstand push ups. Alltså 3 varv per person i laget, I go-you go. Som cash out kom den riktiga utmaningen…. 10 muscle ups i ringarna! Time cap 20 min. Det var 6 st helt grymma atleter som gav allt de hade, så mycket kämparglöd och hjärta. Det var sjukt jämnt mellan tjejlaget, Andrea o Sasha, och mixade laget med coacherna Fredrik och Elinor. Grabblaget hamnade lite på efterkälken. Till slut vann Fredde o Elinor eftersom hon gjorde en helt fantastisk prestation och fick till sin muscle up till publikens vilda jubel. Sasha kämpade och fick inte till det alls, så tjejerna fick se sig omsprungna av grabbarna Peter och Charlie som hämtade upp försprånget i ringarna, riktigt starkt jobbat.

prispallen

Peter, Charlie, Fredrik, Elinor, Andrea och Sasha med sina medaljer.

Att packa ihop sina saker och åka hem till en tom lägenhet kändes nästan sorgligt. Jag var så upprymd, lycklig och känslosam… och trött. Inser att här nog var en lätt sektliknande upplevelse, men jösses… tänk vad adrenalin och underbara, glada, supportande människor kan göra med en!

Jag meddelar när jag har kommit ner från det här rosa molnet…..

Update: Nu har resultatlistan kommit :) Team Kling & Klang slutade på 17:e plats, av 28! Är så himla nöjd o stolt! Vi blev bäst av de lagen som skalade ner vikter/pull ups o det känns fantastisk kul! Nästa gång så ska vi vara med o köra med de stora grabbarna o tjejerna, utan att skala. Då jävlar!
Och hela insamlingen slutade på över 16 000 kr! 

gruppbild

Nästan alla tävlande och medverkande som gjorde den här dagen helt fantastisk!

Taggad , , , , ,

2 thoughts on “CrossFit Göta Throwdown för Röda Korset & Filippinerna

  1. […] fick sig en rejäl omgång i lördagens tävling. Träningsvärken i söndags o igår var rejäl, vilket i o för sig kändes bra, för då fick jag […]

  2. […] och utslagsgivande wodar där alla kan känna att de kan göra sitt bästa på sin nivå. Förra klubbtävlingen var ju grym, men jag tror faktiskt att det här kommer bli ännu bättre :) Den här gången blir det mixade […]

Kommentera

