100 kilos-klubben och några andra mål

Jag hade bestämt redan innan att sista träningsdagen för året skulle bli något extra. När jag låg o skulle somna kvällen innan tänkte jag igenom vad jag skulle göra. Jag skulle testa att maxa i marklyft. Av någon konstig anledning har det liksom aldrig blivit av riktigt. Jag kan inte begripa varför jag inte gjort det förut, för jag gillar ju att lyfta tungt :)

På passen har vi ju med marklyft lite då och då, men ofta ska vi göra 5-10 reps, så det blir lägre vikter för att kunna hålla tempo, vilket brukar innebära 60-65 kg. Men nu var jag redo, nu skulle jag maxa. Jag vaknade av mig själv en halvtimme innan klockan ringde och nästan den första tanken jag tänkte var att idag skulle jag köra marklyft. Så jäkla taggad! Älskar när hela kroppen är beredd.

Men först skulle jag ta mig igenom årets sista wod på Göta. Och det blev en hyllning till alla som like:at Götas FB-sida, alla 1539 st som det var för dagen. Så därför bestod passet av 1539 repetitioner. Det är sjukt mycket! Headcoach hade satt ihop ett program som var övermäktigt, men vi hade en time cap på 30 min, så det var bara att köra så långt vi hann. Det var en team wod där vi jobbade 2 o 2, där man jobbar en i taget.

Varv 1 varv 2 varv 3
50 step up boxhopp boxhopp overs
50 hoppande pull ups pull ups CTB
50 KB rysssvingar 24/16 kg enarmssvingar full svingar
50 Lounges med KB Lounges med KB i rack Lounges med KB OH
50 sit ups KTE TTB
50 pushpress 40/30 kg front squat thrusters
50 rygglyft back extensions på box hip extensions på box
50 wallball medball clean wallball extra high
50 squat thrust burps (mountin climb) burpees
50 laterala hopp över stången jumping jacks double unders
Cash out efter 3 varv: 39 wall walks

Det gällde alltså att bara mata på 50 repetitioner av varje övning och börja på nästa varv med lite svårare progressioner av övningarna. Det som tog mest tid var nog att stå o kolla på tavlan o läsa vad man skulle göra härnäst, haha! Det var mycket grejer framme, lite trångt och mycket folk. Men det var kul. Jag körde med min vapendragare Emma, team Kling & Klang återuppstod för en stund, himla roligt :)

Vi hann köra hela första varvet och sedan kom vi till hälften av front squatsen på andra varvet, 778 reps. Det är lite segt när det är så himla mycket olika grejer hela tiden, svårt att hitta en rytm. Men vi körde 10-10-5 reps på nästan alla övningar, och där fick man iaf lite ordningskänsla. Men push pressarna var förbaskat tunga och min höger axel gjorde lite ont. Det är något i en muskel på utsidan som inte är helt hundra. Får nog testa att köra en kur med antinflamatoriskt på den kanske.

Hur som helst… det blev en ordentlig genomkörare för hela kroppen, riktigt skönt.

nyårswod

Vi gjorde jazz hands :)

Efter passet pausade jag såklart en stund, men sen gjorde jag i ordning en stång och började göra kroppen redo för marklyft. Körde 2×5 på 60 kg, 2×2 på 70 kg, sen drog jag 2×1 på 80 kg o 90 kg. Det kändes bra. Det är lite kittlande att liksom inte riktigt veta hur stark man är, men att bara kunna lägga på hela tiden och det funkar liksom. The magic tresiffriga fanns helt klart inom räckhåll. Ett lyft till på 95 kg. Sen var det dags. Jag la på för 100 kg jämt. Det var det här jag hade sett framför mig, nu jävlar :)

Och det gick bra! Här finns en liten filmsnutt på Instagram där ni kan se hur det såg ut in action.

Skärmavbild 2014-01-01 kl. 13.33.21

Jag försökte ladda om för att göra ett lyft på 102 kg. Men nä, jag kunde inte ladda om… Kunde inte rubba stången, haha! Men jag är så sjukt nöjd med det här personbästat, framförallt eftersom jag aldrig lyft tyngre än 65 kg innan :) Jag hade ju ingen aning om hur mycket mitt max skulle kunna bli, jag hade hoppats på över 85 kg, men 100 trodde jag inte att jag hade i mig. Jag bara tog en vikt i taget tills det tog stopp.

Så nu får jag sätta upp nya mål. Men jag har dålig koll på vad som är rimliga mål, så jag kanske ska nöja mig med att säga att jag ska öka över hela brädet :)
Back squat, front squat, clean, clean & jerk, deadlift, overhead squat, press, snatch o thruster. När man som jag fortfarande är nybörjare på att jobba så här mycket med stången så är det ju rätt så lätt att öka. För varje förbättring man gör tekniskt leder oftast till att man kan ta några kilo extra, det är bara att nöta på och få in det i ryggmärgen.

Jag vet att man egentligen ska fokusera på typ 2-3 olika lyft kanske för att kunna förbättra sig ordentligt. Men jag kan inte välja… jag tar det som det kommer. Jag behöver liksom bli starkare i hela kroppen för att klara av alla grejer man gör, så det är bara att kämpa på o försöka att hela tiden utmana sig. På varje pass kan jag försöka göra någon av övningarna lite tuffare. Några fler push ups på tårna, några fler pull ups i ett smalare gummiband, lite mer noggranna wallballs, träna på att komma upp i handstående själv, jobba på att hitta mina double unders. Det finns så mycket… det blir lätt lite överväldigande :)

2014 kommer bli så jäkla grymt! Hoppas på ett skadefritt, härligt träningsår!

Taggad , , , , ,

One thought on “100 kilos-klubben och några andra mål

  1. karinfitnessochhalsa skriver:

    Snyggt jobbat!
    Ofta handlar det ju om att man har rätt inställning och fokus innan för att klara målet.

Kommentera

